Kansen en risico’s van generatieve AI (zoals ChatGPT)

Gisteravond heb ik op verzoek van Rotary Geleen in Kasteel Limbricht een presentatie verzorgd over positieve en minder positieve aspecten van (generatieve) AI-toepassingen, en dan met name van ChatGPT.

Dat krijg je ervan als je tijdens een uitstapje met goede vrienden laat zien waar je ChatGPT voor kunt gebruiken, en één van die vrienden zit in het bestuur van Rotary Geleen.

Ik heb eerst geïnventariseerd welke ervaring de aanwezigen al hadden met ChatGPT. Het viel me op dat iedereen van ChatGPT had gehoord. De groep die ChatGPT meer dan tien keer had gebruikt was beduidend kleiner. Niemand gebruikte de betaalde versie.

Daarna ben ik ingegaan op AI in het algemeen -bepaald geen nieuwe technologie- en met name op generatieve AI. ChatGPT is daar waarschijnlijk de bekendste toepassing van, en ook de snelst groeiende applicatie ooit. De ontwikkelingen op dit terrein voltrekken zich ook in razend tempo. Iets dat ik in mijn loopbaan niet eerder heb meegemaakt, wellicht met uitzondering van de opkomst van internet zelf. Halverwege de jaren negentig werd over de opkomst van internet uiteraard relatief weinig online gepubliceerd.

Rugoefening
DALL-E: rugoefeningen

Vervolgens heb ik een demonstratie gegeven van ChatGPT. Aangezien vriend Patrick fysiotherapeut is heb ik dat gedaan aan de hand van de volgende ‘prompt’:

Jij bent werkzaam als fysiotherapeut. Een patiënt van je is door zijn rug gegaan. Hij heeft veel pijn aan de linkerkant van zijn rug, net boven de heup. Ontwikkel vijf oefeningen ten behoeve van een persoonlijk oefenprogramma dat er op is gericht deze blessure te herstellen en de pijn te verlichten. Beschrijf wat de patiënt moet doen tijdens de oefening, en hoe vaak een beweging herhaald moet worden. Maak per oefening een afbeelding.

Omdat ik gebruik maak van afbeeldingen, kan ik het resultaat niet delen. Maar het resultaat was goed (één afbeelding werd niet gemaakt).

Ik ben ook stil blijven staan bij ChatGPT als persoonlijk assistent bij het uitvoeren van verschillende taken zoals het reageren op mails, het maken van samenvattingen, het schrijven van artikelen op basis van input, het beantwoorden van vragen, het genereren van ideeën of het laten interpreteren van afbeeldingen.

Uiteraard ben ik ook ingegaan op verschillende risico’s die kleven aan deze toepassing. Ik heb daarbij onder meer verwezen aar het recente nieuws dat demissionair staatssecretaris Van Huffelen overweegt generatieve AI-software te verbieden voor ambtenaren.

Tenslotte ben ik ingegaan op de vraag wat dit voor arbeid betekent. Vooral het werk van theoretisch geschoolde werknemers zal hierdoor invloed worden, en ook he werk van bepaalde creatieve beroepen. Deze ontwikkeling stelt ook nieuwseisen aan de digitale geletterdheid van mensen. En om het energieverbruik reduceren en zou je dergelijke toepassingen onder meer alleen moeten gebruiken als ze toegevoegde waarde hebben ten opzichte van bijvoorbeeld het gebruik van Wikipedia of zoekmachines.

Hier vind je mijn slides.

Nota bene: deze en volgende week schrijf ik geen bloemlezing over ChatGPT en aanverwante technologieën. De reden is dat ik verslag heb gedaan van de SURF Onderwijsdagen en dat ik verslag doe van de Online Educa. Het schrijven van een bloemlezing kost mij, in vergelijking met andere blogposts, relatief veel tijd.

Deze pagina bevat al mijn bijdragen over (generatieve) artificiële intelligentie, zoals ChatGPT.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *