Gisteren schreef ik over de impact die (generatieve) AI mogelijk zal hebben op arbeid. Vandaag sta ik stil bij de vraag of je als professional op het gebied van leren en ontwikkelen, opleiden en onderwijs op langere termijn nog naar tevredenheid kunt functioneren als je onvoldoende bekwaam bent op het gebied van AI.
AI zal er onder meer toe leiden dat het werk van professionals op het gebied van leren en ontwikkelen, opleiden en onderwijs zal veranderen. AI zal niet alleen worden gebruikt voor ondersteunende werkzaamheden, voor het creëren van leermaterialen en ontwerpen van leertrajecten, maar bijvoorbeeld ook voor het geven van feedback en begeleiding. Goed en doordacht gebruik van AI kan de kwaliteit en flexibiliteit van L&D, opleiden en onderwijs helpen verbeteren. Dit vraagt wel om meer dan AI-geletterdheid, maar om AI-vloeiendheid: je moet in staat zijn AI-toepassingen actief en creatief in te zetten om problemen op te lossen, werkprocessen te herzien en nieuwe mogelijkheden te ontsluiten.
In mijn bijdrage van gisteren heb ik aangegeven dat het de vraag is of alle zittende (en aankomende) werknemers in staat zullen zijn om het niveau van AI-vloeiendheid te bereiken. Binnen menig arbeidsorganisatie zullen deze medewerkers waarschijnlijk bang moeten zijn voor hun baan. Maar geldt dit ook voor professionals op het gebied van L&D, opleiden en onderwijs, die het niveau van AI-vloeiendheid op termijn niet bereiken?
Dat is wat mij betreft maar de vraag. Kijk bijvoorbeeld naar digitale vaardigheden van docenten. Bijna dertig jaar geleden deed internettechnologie zijn intrede binnen het onderwijs. Recent onderzoek van het Ixperium laat onder meer zien dat veel docenten in het mbo volgens eigen zeggen minder vaardig zijn ten aanzien van digitale vaardigheden zoals copyrightregels, digitale contentcreatie en computational thinking. Ook voelen velen zich onzeker over didactische ICT-inzet en het ontwerpen van blended onderwijs. Slechts één op de drie docenten houdt zich volgens dit onderzoek regelmatig op de hoogte van ontwikkelingen op het gebied van digitalisering. Verder valt op de veel docenten aangeven vooral deel te nemen aan incidentele, kortdurende, professionaliseringsactiviteiten op dit terrein.
Na dertig jaar internet zijn competenties van veel docenten op het gebied van digitalisering dus nog steeds ‘voor verbetering vatbaar’. Deze docenten blijken echter nog steeds in staat zijn om hun werk te doen.
Mogelijk gevolgen hiervan zijn wel:
- Digitaal bekwame collega-docenten moeten bepaalde werkzaamheden van deze docenten overnemen. Denk aan het ontwikkelen van leermaterialen binnen een digitale leeromgeving.
- Bepaalde processen worden minder effectief en efficiënt uitgevoerd. Bijvoorbeeld doordat meer fouten worden gemaakt bij het gebruik van digitale systemen.
- Er kan sprake zijn van risico’s, bijvoorbeeld op het gebied van privacy (denk aan datalekken) en veiligheid (zoals phising). Naarmate technologie meer wordt gebruikt, zullen deze risico’s groter worden.
- Digitale leertechnologie wordt onvoldoende gebruikt voor kwalitatief en flexibel onderwijs.
- Instellingen die strategische doelen nastreven met behulp van digitalisering (bijvoorbeeld digitale transformatie), zullen moeite hebben deze doelen te bereiken.
Onderwijsinstellingen functioneren echter nog steeds terwijl zij deze gevolgen al vele jaren dragen.
Het staat m.i. dus allerminst vast dat professionals op het gebied van L&D, opleiden en onderwijs, die onvoldoende deskundig zijn op het gebied van AI, bang moeten zijn voor hun baan. Dat dit nadelige gevolgen zal hebben, is m.i. evident. De potentie van AI zal onvoldoende worden benut en de kans dat negatieve effecten optreden is groter (en een verkeerd en onvoldoende doordacht gebruik van AI heeft heel wat risico’s).
Veel organisaties nemen die gevolgen echter op de koop toe en zullen naar wegen zoeken om een gebrek aan AI-vloeiendheid hanteerbaar te maken. Net zoals dat nu gebeurt met digitale bekwaamheden. Toch?
Mijn bronnen over (generatieve) artificiële intelligentie
Deze pagina bevat al mijn bijdragen over (generatieve) artificiële intelligentie, zoals ChatGPT.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie