Kun je leren presenteren dankzij virtual reality?

Een jaar of vijftien geleden was de heersende opvatting dat e-learning gebruikt kon worden voor het vergaren van kennis, maar niet voor het ontwikkelen van vaardigheden. De laatste jaren hebben online videotoepassingen, simulaties en serious games laten zien dit geen correcte veronderstelling is. Vandaag de dag wordt ook gekeken naar de mogelijkheden voor virtual reality voor het ontwikkelen van vaardigheden.

virtual realityIk heb in dit verband bijvoorbeeld VR-toepassingen op het gebied van reanimeren gezien of augmented reality applicaties waarbij je leert een motorblok te assembleren.

Maar hoe zit het bijvoorbeeld sociale vaardigheden zoals leren presenteren?

Femke Hovinga schrijft in dit verband over onderzoek dat HU-onderzoeker Stan van Ginkel doet naar mondeling presenteren. Van Ginkel heeft ontwerpprincipes voor succesvol presenteren geformuleerd en naar de waarde van feedback gekeken. Daarbij heeft hij ook gebruik gemaakt van een VR-bril (de HTC Vive) voor het ontwikkelen van presentatievaardigheden.

De presentator presenteert dan met de VR-bril op voor een virtuele groep. De virtuele groep reageert daarbij op de presentatie. Ze maken bijvoorbeeld geluid als zij zich vervelen. Na afloop ontvangt de presentator analytische feedback, onder meer op gedrag.

Volgens Femke Hovinga staat het VR-programma in de kinderschoenen. Desalniettemin zijn de eerste resultaten veelbelovend te noemen:

  • De proefpersonen ervoeren het programma als even waardevol als de groep die les kreeg van een docent.
  • De mondelinge presentatievaardigheden van deze groep waren eveneens verbeterd.
  • De feedback van het VR-programma werd als gedetailleerd en analytisch ervaren, terwijl feedback van een docent als constructief en positief werd ervaren.

Als je je realiseert dat dergelijke VR-toepassingen van zeer recente datum zijn, dan is deze uitkomst inderdaad hoopgevend. Het zal best ingewikkeld zijn om een dergelijk programma te ontwikkelen. Als het echter gaat om niet zeer veranderlijke vaardigheden zoals mondeling presenteren, dan is het de investering wel waard.

De schaalbaarheid van toepassing neemt bovendien toe als VR-toepassingen zoals de HTC Vive goedkoper worden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Didactisch gebruik technologie
Tags: , ,

Volg

Subscribe via RSS
mei 2018
M D W D V Z Z
« apr    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Archief

Categorieën

This website stores cookies on your computer. These cookies are used to provide a more personalized experience and to track your whereabouts around our website in compliance with the European General Data Protection Regulation. If you decide to to opt-out of any future tracking, a cookie will be setup in your browser to remember this choice for one year.

Accept or Deny

%d bloggers liken dit: