Learning trends bieden inzicht in aandeel e-learning

Volgen we in Nederland meer online cursussen dan ‘in-company maatwerk’? En wat zijn de meest populaire onderwerpen als het gaat om opleidingen en trainingen?

Springest Learning Trends

Bron: Springest Learning Trends

Springest is een site waar je ruim 38.000 trainingen van meer dan 4.000 verschillende aanbieders vindt. Via een tweet van Marco Derksen (@marcoderksen) kwam ik op de site ‘Springest Learning Trends’ uit.

Je vindt hier een overzicht van opleidingen en trainingen in Nederland waarmee je kunt zien welke onderwerpen het meest populair zijn, in welke mate trainingen binnen bepaalde categorieën worden gevolgd (en waar), wat de gemiddelde kosten zijn en wat de gemiddelde beoordeling is. Ook krijg je inzicht in het niveau van de opleidingen en trainingen.

Het populairste onderwerp is Coach/Coaching, gevolgd door ‘Voedingsdeskundige’ en ‘Sociale zekerheidsrecht’. Verder valt op dat het pseudo-wetenschappelijke ‘Neuro Linguïstisch Programmeren’ het meest populaire onderwerp is op het gebied van ‘Persoonlijke effectiviteit’.

Interessant is ook het inzicht in leervormen. Daarbij onderscheidt Springest open inschrijvingen, in company-maatwerk, thuisstudie, boek, e-learning en ‘anders’. Onder e-learning verstaat men vermoedelijk volledig online leren.

Volgens Springest Learning Trends is bijna 67% van de leervormen ‘open inschrijving’, terwijl het aandeel e-learning bijna 15% bedraagt. De leervorm ‘in-company maatwerk’ komt op plaats 3 met 7,5%. Het betreft hier gemiddelden, want per onderwerp zijn er grote verschillen. Op het gebied van Internet & media bedraagt het aandeel e-learning bijna 24%, terwijl dit bij Persoonlijke effectiviteit dik 11% is.

Uiteraard worden er meer trainingen en opleidingen verzorgd dan er via Springest worden ingekocht. Ik vermoed bijvoorbeeld dat het aandeel ‘in-company maatwerk’ in werkelijkheid hoger uitvalt. Dit is typisch aanbod dat volgens mij buiten Springest om georganiseerd zal worden.

Toch bieden deze trends een goede indicatie van de stand van zaken, al zou het mooi zijn als je vergelijkingen over de jaren heen zou kunnen maken. De conclusie die je m.i. in elk geval kunt trekken, is dat online leren weliswaar niet mainstream is maar toch een belangrijk onderdeel is van opleidingen en trainingen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: ,
Top

%d bloggers liken dit: