Leerstijlen en het belang van kritische zelfreflectie

In onderstaande TEDx Talk vertelt Tesla Marshik niet alleen dat leerstijlen een mythe zijn, maar ook hoe het komt dat leerstijlen een mythe zijn. En bovendien zo’n hardnekkige mythe.

Marshik is associate professor in de psychologie van de Universiteit van Wisconsin. Zij legt onder meer het verband tussen onthouden, betekenis, eerdere ervaringen en voorkennis. Ook gaat zij in op de relatie tussen inhoud en hoe te leren, en op het belang met het gebruik van meerdere “sensory experiences”.

Marshik stelt dat ‘iedereen’ gelooft dat leerstijlen bestaan. Daarom hoeft het echter nog niet waar te zijn. Ooit dachten we ook dat de aarde plat was. Of dat vaccineren leidt tot autisme. Verder zijn leerstijlen ‘sexy’ (net als eenhoorns) en hebben we te maken met ‘confirmation bias’ (we zoeken naar informatie die onze overtuigingen bevestigen). Dat is een onbewust proces. Mensen houden er ook niet van het mis te hebben.

Geloof in leerstijlen leiden tot verspilling van tijd en bronnen. Je kunt ook effectieve strategieën negeren.

Daarom is kritische zelfreflectie belangrijk. Ga daarom op zoek naar verschillende perspectieven.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Theorieën
Tags: , ,
1 Reactie op “Leerstijlen en het belang van kritische zelfreflectie
  1. Stefaan schreef:

    Vreemd dat dit fabeltje na al die jaren nog de ronde doet.

Notificaties via mail?

Via email geattendeerd worden op nieuwe berichten?

Volg

Subscribe via RSS
september 2018
M D W D V Z Z
« aug    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Archief

Categorieën

%d bloggers liken dit: