Leertechnologie gebruiken ten behoeve van het studiesucces

Vandaag mocht ik tijdens een onderwijsconferentie van het Leids Universitair Medisch Centrum een presentatie verzorgen over het gebruik van leertechnologie ten behoeve van studiesucces.

Ik heb eerst kort verteld wat ik onder leertechnologie versta, en dat studiesucces niet los gezien kan worden van de intentie die lerenden hebben. Volwassenen leren bijvoorbeeld niet altijd voor een diploma, maar om bij te blijven op hun vakgebied. Daar moet je wel rekening mee houden als je het hebt over ‘studiesucces’.

Vervolgens ben ik ingegaan op vier manieren om leertechnologie te gebruiken ten behoeve van studiesucces:

  1. Het is belangrijk dat lerenden zicht hebben op hun progressie. Onderwijsinstellingen hebben daarbij ook een belangrijke monitorende en begeleidende rol.
  2. Er zal sprake moeten zijn van een sociale en academische integratie. Onderwijs is meer dan kennis ontwikkelen. Als lerenden zich meer met elkaar verbonden voelen, dan bevordert dit de motivatie. Sociale netwerktechnologie kan hier een bijdrage aan leveren.
  3. Structuur houdt lerenden ‘bij de les’. ICT is juist sterk in het structureren van onderwijs (o.a. via geautomatiseerde deadlines). Live events bieden bij online leren structuur.
  4. Het is belangrijk om lerenden actief te betrekken bij het onderwijs. Dat kan door voorkennis te activeren, via formatieve toetsen of bijvoorbeeld via student response systemen.

Hieronder vind je mijn slides:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.