Leertechnologieën nader toegelicht

Op het gebied van ‘technology enhanced learning’ gebruiken we verschillende typen leertechnologieën. Mijn oud-collega Ronny Lohuis licht een aantal van die typen technologieën nader toe.

Ronny stelt terecht dat je bij de invoering van ‘technology enhanced learning’ niet moet starten met de selectie van technologie. Vanuit het perspectief van de lerende, de organisatie en vanuit ‘leren en ontwikkelen’ moet je eerst een aantal belangrijke vragen stellen (o.a. met betrekking tot de visie op leren).

Op een gegeven moment zul je echter moeten kijken naar functies en functionaliteiten, en zul je keuzes moeten maken ten aanzien van -waarschijnlijk meerdere- leertechnologieën.

Vervolgens introduceert Ronny:

Leerplatforms. Daarbij onderscheidt hij het leermanagementsysteem (LMS), de elektronische leeromgeving (die inmiddels vaak digitale leeromgeving wordt genoemd) en het Learning Experience Platform. Deze platforms hebben elk specifieke kenmerken en eigenschappen, maar groeien –zoals ik eerder heb beschreven– ook naar elkaar toe.

Ronny stelt onder meer dat een elektronische leeromgeving andere ‘schoolse’ processen ondersteunt en daarom minder geschikt is voor een bedrijfscontext. Het gaat daarbij met name om het organiseren van het leren (zoals de wijze van inschrijven). Er zijn echter systemen die zowel door onderwijsinstellingen als arbeidsorganisaties worden gebruikt (ik denk aan Moodle of ILIAS).

Auteurstools. Leerplatforms kennen vaak ook functionaliteiten voor het maken van online leermateriaal. Dit materiaal is niet altijd in andere platforms te gebruiken. Auteurstools hebben meer mogelijkheden. De ontwikkelde materialen zijn binnen diverse platforms te gebruiken.

Software voor live online leren. Ronny spreekt van ‘virtual classrooms’ maar geeft daarbij terecht aan dat software voor virtual classrooms meer mogelijkheden hebben dat software voor webinars.

Performance support systeem (proces- en taakgerichte ondersteuning geven tijdens het werk).

Toetssystemen (vooral bedoeld voor veilig summatief toetsen).

HR-systemen (onder meer gericht op het beoordelen van werknemers en het vastleggen van personeelsinformatie).

Lees zelf wat Ronny verder te melden heeft over deze technologieën, en klik ook door naar de onderliggende bijdragen in zijn artikel. Deze bieden veel informatie over relevante applicaties.

Nota bene: Ronny werkt bij The Courseware Company. Zijn bedrijf is leverancier van een aantal technologieën die in deze bijdrage als voorbeelden worden genoemd.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , ,
Top

%d bloggers liken dit: