Lid worden van Special Interest Group over digitale toegankelijkheid en ICT hulpmiddelen

Dat is nou toevallig. Naar aanleiding van een indrukwekkende keynote over het gebruik tijdens de Online Educa Berlijn schreef ik onlangs dat ik me realiseerde hoe weinig we in Nederland spreken over 'Digital Inclusion'.

En verdomd als het niet waar is: de Surffoundation en handicap + studie nemen het initiatief voor een Special Interest Group over digitale toegankelijkheid en ICT hulpmiddelen in het hoger onderwijs. Uit het persbericht:


Het doel van deze Special Interest Group (SIG) is om ICT-medewerkers, decanen, beleidsmedewerkers en experts uit het veld in contact te brengen met elkaar om gezamenlijk tot praktische oplossingen te komen op het gebied van digitale toegankelijkheid en ICT hulpmiddelen.


Maar liefst 16,5% van de eerstejaars studenten in het hoger onderwijs heeft een functiebeperking. De helft ervan ervaart belemmeringen in het onderwijs. ICT kan helpen een aantal van deze belemmeringen weg te nemen. Aan de andere kant moet je er als onderwijsorganisatie ook voor waken dat ontoegankelijke ICT-middelen het aantal belemmeringen niet doen toenemen.

Op 14 december aanstaande wordt de SIG gelanceerd. 

Hoe zou dit voor andere onderwijssoorten zijn? 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

4 reacties

  1. Goed initiatief! Op onze school rijdt momenteel een “webchair” rond: een bureaustoel op wieltjes, daarop een flatscreen en daar weer bovenop een camera. De stoel wordt bij een les in een lokaal gereden en aan het netwerk gekoppeld. De les wordt middels de camera en microfoon gefilmd en streaming bij een zieke leerling thuis via een soortgelijke opstelling getoond. Interactie is gewoon mogelijk.
    Het werkt ideaal!
    Meer info hier: http://www.groenhorstbarneveld.nl/cms/archives/602

  2. Je vraagt je af hoe dit voor andere onderwijssoorten zou zijn, kun je niet beter vragen of de andere onderwijssoorten zich er niet bij aan kunnen sluiten? Een beperking is toch een beperking of je nu 7 bent of 70. Ik heb net op verzoek van een Twitterazi, Kurzweil 3000 demo (dyslexie software) gekregen om te testen op de Skoolmate..voorlezen is voorlezen lijkt me.

  3. @Fons: nee, dat wist ik niet.
    @Rein Bijlsma: mooi voorbeeld.
    @Karin Winters: volgens mij kan het onderwijs op dergelijke thema’s inderdaad prima samenwerken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *