MBO zou meer aandacht moeten besteden aan gebruik sociale media voor sociale participatie en loopbaanontwikkeling

Donderdagmiddag promoveert Paulo Moekotte op de relatie tussen het gebruik van sociale media en de sociale en loopbaanontwikkeling van laagopgeleide jongeren in het middelbaar beroepsonderwijs. Hij signaleert een digitale kloof op dit terrein. Het MBO dicht hij een taak toe wat betreft het overbruggen van die kloof.

Paulo MoekottePaulo Moekotte is al vele jaren werkzaam in het MBO, bij ROC van Twente. Ik heb hem meer dan tien jaar geleden voor het eerst in Berlijn ontmoet. De titel van zijn proefschrift luidt “Exploring Learning Technologies and Social Media voor VET Students at Risk”.

In zijn proefschrift constateert Paulo volgens het persbericht dat laagopgeleide jongeren de mogelijkheden van sociale media voor “het versterken van sociale en economische participatie” niet onderkennen en niet gebruiken. Dit leidt volgens hem tot een toenemende ongelijkheid ten opzichte van andere jongeren (digitale kloof in participatie en kansenstructuur).

Volgens Paulo heeft dat meerdere oorzaken zoals een gebrek aan bepaalde vaardigheden. Zowel ouders als het beroepsonderwijs besteden hier betrekkelijk weinig aandacht aan. Docenten hebben juist moeite om sociale media in hun onderwijs te integreren. Verder hebben deze jongeren weinig weet van de invloed van sociale media en netwerken op sociale ontwikkeling en loopbaanontwikkeling.

Hij adviseert docenten in het MBO om meer te investeren in “informatiegerelateerde presentatie- en netwerkvaardigheden”. Ook is nog weinig bekend over de invloed van bepaalde vormen van gebruik van sociale media op emotionele en cognitieve betrokkenheid.

Ik ga ervan uit dat Paulo deze ‘bal’ niet neerlegt bij individuele docenten, maar bij opleidingen en instellingen. Het op een slimme manier omgaan met sociale media en sociale netwerken zou immers structureel deel uit moeten maken van een curriculum. Daarnaast is het ook de vraag of de meeste docenten op dit moment sociale media ‘slim’ gebruiken voor bijvoorbeeld professionele en loopbaanontwikkeling, en op dit terrein een modelfunctie hebben voor MBO-studenten.

Nota bene: ik was in de vaste veronderstelling dat Paulo vandaag zou promoveren. Deze datum had ik namelijk in mijn agenda gezet nadat ik zijn uitnodiging had ontvangen. Ik stond dan ook vanmiddag met een fles wijn aan de slagboom van de Open Universiteit, die gelukkig voor mij aan de overkant van de straat van Zuyd Hogeschool ligt (waar ik vandaag werkzaam ben). Donderdag aanstaande heb ik andere verplichtingen. Je kunt nog zo slim sociale media gebruiken maar als je een ouderwetse mail niet goed leest, ben je ook best dom bezig.

Een impressie van zijn verdediging kan ik daarom helaas niet schrijven. En de fles wijn houdt Paulo nog tegoed.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Beroepsonderwijs
Tags: , , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Volg

Subscribe via RSS
september 2017
m D w d v Z Z
« aug    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Archief

Categorieën

%d bloggers liken dit:
Spring naar werkbalk