Meer betrokkenheid van lerenden bij online leren

Het artikel 3 Myths of Using Digital Tools in the Higher Education Classroom bevat een aantal open deuren. Wat geschreven wordt over de betrokkenheid van lerenden, is wat mij betreft wel interessant.

Matthew Lynch probeert in deze bijdrage drie mythes te ontzenuwen. Wat hij schrijft over online wiskunde en over de mythe dat artificiële intelligentie docenten overbodig maakt, zal ik hier niet memoreren (weinig toegevoegde waarde).

Hij staat echter ook stil bij de veronderstelling -wellicht soms overtuiging- van bepaalde lerenden en docenten dat online leren leidt tot minimale “student engagement“. In online cursussen heb je namelijk zeer veel interactiemogelijkheden (van een forum tot videochat). Lerenden blijken daarmee vaak veel gemakkelijker te interacteren en ook elkaar te helpen.

It allows our students to share journal prompts and shared writing assignments. It allows us to have, embedded into the text, video reenactments of famous psychology experiments, so they can see for themselves how these studies looked.

Online interacteren heeft wel vaak een langere aanloop nodig. Gilly Salmon heeft daar interessante zaken over gepubliceerd (eerst welkom heten/aanmoedigen, dan online socialiseren en wennen, daarna informatie uitwisselen, vervolgens kennis ontwikkelen en daarna doorontwikkelen).

Mijn ervaring is dat je interactie een natuurlijke plek moet geven binnen je onderwijs. Je moet het ook bevorderen. Interactie is op zich belangrijk voor effectief leren (ook interactie met content!).

Maar inderdaad: leertechnologieën faciliteren online interactie tussen personen steeds meer en steeds gemakkelijker.  We wennen ook steeds meer aan online interacteren.

Als je online interactie combineert met bijeenkomsten waar face-to-face interactie plaatsvindt, dan heb je al helemaal veel mogelijkheden om lerenden actief te betrekken. Bijeenkomsten kunnen beter worden benut als je interactieve online leeractiviteiten er rondom heen organiseert.

Ook is het mogelijk om leertechnologie tijdens bijeenkomsten slim in te zetten, waardoor deze sessies aan kracht kunnen winnen (voorkennis activeren, checken of instructies begrepen zijn, meer lerenden ‘aan het woord’ laten, enzovoorts).

En laat het ik nu eens niet hebben over het risico van afleiding….

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Didactisch gebruik technologie
Tags: ,

Notificaties via mail?

Via email geattendeerd worden op nieuwe berichten?

Volg

Subscribe via RSS
december 2018
M D W D V Z Z
« nov    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Archief

Categorieën

%d bloggers liken dit: