Mijn terugblik op 2019 (persoonlijk en zakelijk)

Het is zo’n beetje traditie geworden dat ik aan het eind of begin van het jaar terugblik op het jaar ervoor, en iedereen dank waarmee ik afgelopen jaar heb samengewerkt. Hoe is het mij persoonlijk en zakelijk in 2019 vergaan?

Net als de afgelopen jaren ben ik ook dit jaar niet echt ziek geweest. Ik schrijf bewust ‘niet echt’ omdat ik geen uren ziekteverlof heb ‘geschreven’. Er is wel astma gediagnosticeerd (had ik tot mijn 21ste levensjaar ook), waar ik een week of zes in totaal last van heb gehad. Daarnaast heb ik sinds de zomervakantie een blessure aan mijn rechterarm waarvoor ik uiteindelijk een paar weken geleden naar de fysiotherapeut ben gegaan. Maar goed: je kunt het slechter treffen qua gezondheid.

Verder heb ik dit jaar helaas weer verschillende begrafenissen gehad. De meeste mensen waren ‘op leeftijd’, met uitzondering van oud-collega Ruud Habets.

2019 was ook het jaar waarin we ons voornemen om minder te vliegen, in de praktijk hebben gebracht. In 2018 ben ik nog naar Italië, Griekenland, Portugal en (voor de OEB) naar Berlijn gevlogen. Dit jaar zijn we in het voorjaar naar Ibiza gevlogen, en in de zomer naar Kroatië. Maar zijn we in het najaar in eigen land weg geweest. Ook ben ik met de trein naar de OEB in Berlijn gegaan.

Opdrachten

In 2019 heb ik ruim 2500 uur gewerkt. Zeer waarschijnlijk meer omdat je niet elk uur telt. Dat is ongeveer net zoveel als in 2018, en zeker meer dan in 2017 en 2016. Ik wil eigenlijk minder werken. Bijna 68% hiervan heb ik besteed aan opdrachten. Dat is beduidend meer dan andere jaren. Mijn omzet is echter ongeveer 10% lager dan in 2018. Dat komt onder andere omdat ik aan een aantal (kleinere) opdrachten en presentaties meer tijd heb besteed dan ik had begroot (en betaald gekregen).

Ik heb het afgelopen jaar twaalf opdrachten uitgevoerd, exclusief presentaties (71 uur aan besteed). De presentaties heb ik dit jaar bij elkaar opgeteld (het waren negen betaalde). Drie opdrachten waren langlopend en meer omvangrijk (20 uur per week).

De opdrachten waren in 2018:
1. Programmamanager van de invoering van Moodle als nieuwe digitale leeromgeving van Zuyd Hogeschool (tot maart 2019).
2. Business development en projectleider centrum niet-BaMa onderwijs (o.a. online cursussen ontwikkelen), Open Universiteit.
3. Kwartiermaker blended learning faculteit Techniek, Hogeschool van Amsterdam (sinds september).
4. Adviseur strategisch beleid ICT in onderwijs, SVO.
5. Adviseur aanbesteding digitale leeromgeving, Hogeschool Rotterdam.
6. Bijdragen aan masterclasses ‘Bruggen bouwen’, saMBO-ICT en Kennisnet.
7. Advies onderzoeksrapport ECBO.
8. Ad hoc advies digitale leeromgeving Gilde Opleidingen.
9. Feedback nieuwe opleiding, Radiant.
10. Feedback online cursus, NFU.
11. Schrijven edities Learning Correspondent, SBO.
12. Gastdocent postbachelor opleiding e-learning Avans Plus.

Net als de afgelopen twee jaar, heb ik verleden jaar ook uitsluitend in Nederland gewerkt.

Thema’s weblog

Bloggen heeft mij afgelopen jaar 293 uur gekost. Ik heb 299 posts geschreven. Dat zijn er minder dan in andere jaren. Dit is een bewuste keuze geweest. Ik heb de afgelopen zomer zelfs aan ‘digitaal onthaasten’ gedaan. Je merkt echter dat mijn blog mede daardoor minder is bezocht (in 2019 134.284 keer door 74.519 bezoekers; ongeveer 18% minder) . Een andere belangrijke reden is dat mijn meest bezochte blogpost dit jaar zo’n 5000 keer minder is bezocht dan verleden jaar. Het kan ook zijn dat meer mensen mijn blogposts nu via LinkedIn lezen. Ik heb geen zicht op die statistieken (en ik ga niet elke bijdrage separaat optellen).

Als ik de blogposts van 2019 scan, dan waren belangrijke inhoudelijke thema’s het gebied van technology enhanced learning volgens mij:

  • Er is sprake van een blijvende aandacht voor artificiële intelligentie (in combinatie met data science), maar ook meer aandacht voor de negatieve aspecten en risico’s hiervan (ethische aspecten, privacy).
  • Virtual en augmented reality ten behoeve van leren hebben meerwaarde, maar vooral voor specifieke toepassingen.
  • De toepassing van blockchain technologie voor leren krijgt steeds meer handen en voeten. De combinatie met microcredentialing en xAPI heeft potentie voor het waarderen van meer informele vormen van leren. Dit moet echter nog verder uitgekristalliseerd worden.
  • De markt van en de systemen voor leren, opleiden en onderwijs (zoals digitale leeromgevingen, leermanagement systemen en learning experience platforms) zijn behoorlijk in beweging. Systemen groeien ook naar elkaar toe. Tools voor webinars, virtual classrooms, etc. worden didactisch krachtiger .
  • Er is blijvende aandacht voor de relatie tussen didactiek en het gebruik van leertechnologie. Het blijft zoeken naar het verstandig en leerzaam inzetten van leertechnologie. Dit betreft de mate waarin leertechnologie het beste kan worden ingezet (rekening houdend met context zoals tijdens of buiten bijeenkomsten, verschillende doelgroepen, etc) als de wijze waarop leertechnologieën kunnen worden ingezet (bijvoorbeeld in relatie tot bouwstenen voor een effectieve didactiek).
  • De adoptie van blended learning continueert, al heeft ‘blended learning’ diverse ‘gezichten’. Ik heb onder meer voorbeelden van blended learning verzameld. Verder heb ik een aantal keren geschreven over discussies rond onderwijsinnovaties (met en zonder leertechnologie), waarin ik vaak nuances mis.
  • Een leven lang leren in al z’n verschillende gedaantes (informeel, op de werkplek, online, blended, in company) staat prominent op vele agenda’s.
  • Massive open online courses zijn blijvertjes, en hebben ook bijgedragen aan diversificatie op het gebied van online leren.
  • Platformisering is in opkomst, als het gaat om leren, opleiden en onderwijs. Deze ontwikkeling heeft zorgwekkende kanten.
  • Podcasts zijn echt aan een tweede jeugd begonnen. Ik heb afgelopen jaar ook enkele gemaakt (maar geef om meerdere redenen toch de voorkeur aan bloggen).

Overig

Ik heb in 2019 deelgenomen aan de volgende conferenties (in totaal 88 uur):

  • De managementconferentie van het Consortium voor Innovatie
  • Next Learning 2019
  • SURF Onderwijsdagen 2019
  • Online Educa (OEB19)

Ik heb zelfs de Nationale Blockchain Cursus gevolgd en afgerond.

Behalve bloggen, heb ik in 2019 de volgende korte bijdragen geschreven:

 

 

Ik heb verder onder meer tijd besteed aan

  • Divers’ (mail, bijhouden van ‘vakliteratuur’, etc): 207 uur (veel minder dan in 2018).
  • Acquisitie: bijna 35 uur (weer minder dan in 2018).
  • Administratie (net geen 22 uur aan rekeningen sturen, declaraties invullen, uren registreren).
  • Gesprekken met externen (zoals studenten die mij willen interviewen of bedrijven die mij wat willen laten zien): 48,5 uur.

Ik heb 14.130 zakelijke kilometers met de auto gereden (bijna 6000 minder dan in 2018) en 168 zakelijke treinreizen gemaakt (tegen 72 in 2018). In combinatie met minder vliegen heb ik in vergelijking met 2018 een stuk minder CO2 uitgestoot!

Samenvattend kijk ik met een behoorlijke mate van tevredenheid terug op 2019 (persoonlijk en zakelijk).

Ik wil daarom graag iedereen danken waar ik het afgelopen jaar mee heb samengewerkt en waar ik van heb geleerd.

Than k you

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,
Top

%d bloggers liken dit: