MOOCs en adaptieve technologie #elearnmooc

De diversiteit van de deelnemers aan een massive open online course (MOOC) is groot. Dat vraagt om de toepassing van adaptieve technologieën, meent Donald Clark. Wat mij betreft roept dit eveneens aanvullende vragen op.

Adaptieve technologie
Foto: eefcee

Donald Clark heeft een summier whitepaper geschreven over adaptieve MOOCs. Hij stelt dat de huidige generatie MOOCs (hij heeft het niet over de connectivistische MOOCs) nogal ‘plat’ is: nadruk op video’s in een lineaire volgorde, aangevuld met vragen en antwoorden en peer assessment. Deze MOOCs ontbeert het echter aan adaptieve technologieën. Met behulp van deze technologieën (die vaak gebruik maken van algoritmes) kun je bijvoorbeeld online gedrag van lerenden analyseren, contextualiseren en op basis daarvan de inhoud van een cursus personaliseren (naar leervoorkeuren, behoeftes belangstelling, enzovoorts).

Volgens Clark is dat noodzakelijk omdat de diversiteit van de deelnemers juist vanwege het massale karakter van een MOOC zo groot is. Clark illustreert aan de hand van MOOC-ervaringen van de Universiteit van Edinburgh hoe divers de achtergrond van deelnemers aan MOOCs is. Adaptieve technieken stellen je dan in staat meer diversiteit aan te brengen in didactiek. Daarmee versterk en personaliseer je volgens Clark de leerervaringen van lerenden, en bereik je betere resultaten.

Clark concludeert onder meer

The sheer range and diversity of MOOC learners almost demands changes in pedagogy and a shift towards a more adaptive, responsive and personalised learning experience, with different routes for different learners.

Op zich heeft Clark een punt, ook al hebben lerenden waarschijnlijk niet altijd behoefte aan personalisering. Het gebruik van adaptieve technologie is echter niet eenvoudig. Bovendien vraagt het om een forse investering in de ontwikkeling van MOOC-platforms. Daar komt bij dat het aanbieden van meer diversiteit in leerinhouden en didactiek om nog meer ontwikkelwerk en investeringen vraagt. Dit vormt een extra uitdaging voor een gezond verdienmodel van MOOCs.

Nota bene: Donald Clark heeft dit whitepaper geschreven in opdracht van een bedrijf dat verdient aan adaptieve technologie.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.