Moodle en Sakai

Een interessante overweging van Graham Attwell over verschillende modellen om open source elektronische leeromgevingen te ontwikkelen. Daar waar Moodle in grote openheid wordt ontwikkeld, is de community die Sakai maakt behoorlijk gesloten. Dit heeft volgens Graham tot gevolg dat de ontwikkeling van Sakai met een behoorlijke dosis scepsis wordt bekeken.

Graham besluit zijn bericht als volgt:

We also need to think a little more about the pros and cons of different governance models for OSS. I see some merits in a ’trust’ or ‘association’ based model as opposed to the gut feeling open source community model. But if development projects adapt such a model they need to make their developmental roadmaps clear, for the wider communities in educational technology and Open Source to be able to understand the direction in which they are working. Or it may be we need better differentiation in describing projects. Maybe Open Source is becoming too broad a term.

In reactie op zijn bijdrage wil ik voorlopig drie modelen onderscheiden:

  • Network model (or community): open, large group of similar organisations. E.g. Moodle
  • Pioneer model: one organisation takes the lead, others have limited contributions. Eg. FLE3
  • Consortium model (association): closed, limited group of organisations. Perhaps with a hidden agenda šŸ˜‰ (e.g. Sakai)

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *