Nieuwe leertechnologieën om te testen

In een aantal bijdragen ben ik nieuwe leertechnologieën tegengekomen die opleiden, onderwijs en leren kunnen helpen versterken of vernieuwen.

Timeline Nelson MandelaNogmaals: een leertechnologie hoeft niet speciaal voor leren ontwikkeld te zijn, maar kan wel voor leren worden gebruikt. Jennifer Gonzalez beschrijft in 6 Ed Tech Tools to Try in 2017 onder meer NearPod en Slack. Aan deze applicaties heb ik al eens aandacht besteed. Dat geldt niet voor:

  • Planboard. Met behulp van deze tool kunnen docenten lesplannen maken, verrijkt met ingebedde video’s, bestanden en online bronnen. Deze plannen kun je ook gemakkelijk hergebruiken. Verder kun je ook de voortgang monitoren. Planboard is wel gericht op een klas, niet op individuele lerenden.
  • Peergrade. Deze applicatie is bedoeld voor peer assessment. Docenten maken een opdracht en een rubric. Op basis hiervan kunnen studenten anoniem feedback geven, feedback bekijken en feedback waarderen. Docenten kunnen de data gebruiken en evalueren.
  • Newsela. Deze site bevat vele (Amerikaanse) artikelen die zijn gecategoriseerd naar vijg niveaus. Lerenden kunnen over hetzelfde onderwerp een artikel op hun niveau selecteren. Docenten kunnen artikelen toewijzen aan lerenden. Deze applicatie heeft ook annotatie-mogelijkheden.
  • Sketchboard. Lerenden kunnen samenontwerpen maken. Mindmaps zijn daar een voorbeeld van. Lerenden kunnen ook commentaren plaatsen bij onderdelen. Sketchboard kan worden geïntegreerd met Google Drive en Slack.

Via Fast Moving Targets ben ik gestuit op Timeline. Hiermee kun je tijdlijnen creëren over onderwerpen of ontwikkelingen. Google Spreadsheets vormen hiervan de basis. Je kunt ook voorbeelden bekijken. Bijvoorbeeld over de ontwikkeling van user interfaces of het leven van Nelson Mandela.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Profielfoto van Wilfred Rubens

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Geplaatst in Didactisch gebruik technologie Getagd met ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*