Onderwijs en opleiden in een virtuele wereld

Er is weer meer aandacht voor het gebruik van 3D virtuele ruimtes voor leren, opleiden en onderwijs. Verleden week heb ik kennis gemaakt van met de oplossing van Imedu, een Nederlands bedrijf dat docenten en opleiders wereldwijd wil ondersteunen “met het aanbieden van interactief, inspirerend en effectief online onderwijs”.

Imedu (Immersive Education) is een relatief jong bedrijf. Zij hebben een platform ontwikkeld op basis van https://hubs.mozilla.com. Zij hebben hier functionaliteit -ClassControl- aan toegevoegd waardoor het eenvoudig wordt om als docent eigen ruimtes in te richten. Verder kun je gebruik maken van standaard ruimtes die al zijn aangemaakt.

Imedu

Binnen zo’n ruimte kun je dan content toevoegen. Denk daarbij aan bestanden, foto’s, video’s, links, een whiteboard en 3D modellen. Gamification-toepassingen zijn in ontwikkeling. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van ruimtelijk geluid, kun je je scherm of webcam delen en beweeg je je door de ruimte met een avatar. Die avatar kan op jou lijken, of juist niet (bijvoorbeeld een astronaut bij een project over het heelal).

Imedu onderscheidt vijf didactische aanpakken:

  • Instructie en demonstratie. Je geeft bijvoorbeeld les over het oude Rome, in een omgeving die op het oude Rome lijkt.
  • Groepswerk. Lerenden werken via hun avatar in een groepsruimte samen aan een opdracht.
  • Ontdekkend leren. Dit is een aanpak waar je wel voorzichtig mee moet zijn. Andere aanpakken zijn vaak effectiever en efficiënter.
  • Ontmoetingen en presentatie (bijvoorbeeld met mensen van buiten de school).
  • Ontwerp en creatie (bijvoorbeeld zelf modellen bouwen).

Ik heb verleden week een uitgebreide demonstratie gehad van deze omgeving. Vincent en Edwin van Imedu hebben mij verschillende ruimtes laten zien, en toepassingen binnen die ruimtes. We hebben ook met elkaar gesproken over de toegevoegde waarde van dergelijk omgevingen, ten opzichte van andere leertechnologieën.

Imedu heelal

Wat vind ik van deze toepassing?

  • In vergelijking met een aantal jaar geleden is deze technologie een heel stuk toegankelijker geworden. Dat geldt vooral voor het zelf creëren van virtuele ruimtes. Het navigeren gaat ook makkelijk, als je eenmaal aan bent gewend. Het geluid is prima.
  • Je hebt geen aparte apparaten, zoals een headset, nodig om gebruik te maken van dit platform. Dit vergroot ook de toegankelijkheid.
  • Bij de toepassing van deze omgevingen moet je heel goed kijken naar de didactische eigenschappen van de leertechnologie en naar de toegevoegde waarde ten opzichte van andere leertechnologieën waar je al over beschikt. Een gewone instructie binnen Imedu heeft bijvoorbeeld geen meerwaarde. Een instructie over planeten in een virtueel heelal wel. Je kunt bijvoorbeeld de verhouding tussen de planeten laten zien. Dit betekent dat je een toepassing als Imedu niet in plaats van, maar naast andere leertechnologieën zult gebruiken. Dit kan de acceptatie van een dergelijk platform belemmeren (extra kosten, extra beheerslast, ‘application overload‘).
  • Het gebruik van dergelijke virtuele werelden kan mogelijk ‘social presence’ bij online leren helpen versterken. Je kunt elkaar gemakkelijk opzoeken en ontmoeten bij een virtuele koffieautomaat. Of deze virtuele werelden ‘social presence’ daadwerkelijk bevorderen, en of dit effect op de lange termijn beklijft, zal moeten blijken.
  • De didactisch toegevoegde waarde heeft m.i. te maken met leren in meer authentieke contexten (zoals een oceaanbodem), je kunnen terugtrekken met anderen, samenwerken  en creëren en leeractiviteiten uitvoeren die met andere leertechnologieën niet of minder goed/eenvoudig kunnen worden uitgevoerd. Ik denk bijvoorbeeld aan het navigeren door een lichaam bij biologie-onderwijs.
  • Als avatars realistische gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal kunnen gebruiken, dan zal dit vermoedelijk een betere interactie faciliteren. Nu is dat nog niet echt het geval. Je ziet bijvoorbeeld wel welke avatar spreekt.
  • Het zou me niets verbazen als digitale leeromgevingen op termijn dergelijke 3D functionaliteiten gaan bevatten, bijvoorbeeld door een integratie met platforms zoals Imedu. Je kunt er dan als docent voor kiezen om een gewone groepsruimte aan te maken of gebruik te maken van een 3D-ruimte.

Nota bene: ik heb deze blogpost op eigen initiatief geschreven en uiteraard zonder vergoeding. Ik heb ook geen belang in Imedu.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Checkbox GDPR is verplicht

*

Ik ga akkoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.