Onderwijsvernieuwing redt het niet met geestdrift alleen #O4NT

Het Onderwijsblad heeft een artikel geschreven over “Onderwijs voor een Nieuwe Tijd”, het initiatief van de zogenaamde Steve Jobs-scholen. Volgens het blad van de Algemene Onderwijs-bond komen deze scholen lastig van de grond. Ondanks de kritiek die je op deze scholen kunt hebben, zijn ’zure’, gelijkhebberige, reacties wat mij betreft te gemakkelijk.

Tablet

Foto: (c) Depositphotos.com/ Anatoliy Babiy

Het Onderwijsblad concludeert dat het aantal Steve Jobs-scholen fors achter blijft bij de verwachtingen, en dat meer dan de helft van de oorspronkelijke scholen twijfelt of ze er wel mee door kunnen gaan. De redenen zijn met name van financiële aard, of hebben te maken met de hoge eisen die O4NT stelt aan toepassing van het concept.

Bij de lancering van O4NT heb ik me ook kritisch uitgelaten over onderdelen van dit concept zoals de naam, de unieke keuze voor de iPad en ook over de financiering. De analyse van Casper Hulshof heb ik destijds met instemming gelezen. Ik heb me wel geërgerd aan karikaturen die doen alsof leerlingen van deze scholen de hele dag alleen individueel met een iPad werken. Volgens mij draagt dit niet bij aan een constructieve discussie over goed onderwijs. Ik zag -en zie- namelijk ook positieve kanten aan het concept.

Wat deze casus echter wel leert is dat meer nodig is om een onderwijsvernieuwing te laten slagen dan enthousiasme over een innovatief onderwijsconcept, en een slimme ‘branding’. Dat enthousiasme is er volgens het AOB-blad wel degelijk, ook bij degenen die nu overwegen vanwege financiële redenen te stoppen met O4NT. Je dient ook onder andere over een gezond verdienmodel te beschikken.

Tenslotte ben ik benieuwd naar onderzoeksresultaten met betrekking tot de ontwikkkeling van lerenden. Of je zou moeten stoppen met het onderwijsconcept  “Onderwijs voor een Nieuwe Tijd”, zou eigenlijk daarvan afhankelijk moeten zijn.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , ,
Top

%d bloggers liken dit: