Online compliancy trainingen volgens een ander concept? #RethinkCompliance

Compliance trainingen zijn trainingen die werknemers verplicht zijn te volgen over wet- en regelgeving (extern, maar ook bedrijfsbeleid) van toepassing is op hun dagelijks werk. Deze trainingen wordt dikwijls online verzorgd, maar zijn allesbehalve populair. Kan dat niet anders?

Compliance

Foto: makamuki0, Pixabay

Vandaag is de massive open online course Compliance Training: a More Social Approach gestart. Ik heb me hiervoor ingeschreven omdat de materie me boeit. Zoals ik eerder heb aangegeven vraag ik me af of een andere didactische opzet het negatieve imago van deze trainingen kan bestrijden. Het gebrek aan motivatie bij deelnemers wordt m.i. door meer zaken veroorzaakt dan door het didactische concept.

Ook zal een alternatief concept (inclusief wellicht andere manieren van beoordelen) als waardevol erkend moeten worden door organisaties die medewerkers certificeren. Ik vermoed dat deze instanties een nogal traditioneel beeld van leren hebben. Daar ligt m.i. een uitdaging.

Zojuist heb ik een aantal bronnen bestudeerd. Deze bronnen wijzen op de noodzaak om compliancy trainingen op een andere leest te schoeien.

Allison Rossett doet bijvoorbeeld verslag van een paneldiscussie waarin onder meer wordt gepleit voor werkplek leren om het geleerde meer te laten beklijven. Ook zou het beoordelen meer moeten zijn dan het afvinken van activiteiten. Er zou meer gekeken moeten worden naar de impact op gedrag. In de gezondheidszorg zouden patiënt-ervaringen bijvoorbeeld ‘mee moeten tellen’ bij de beoordeling.

Daarnaast zou de ‘one size fits all’ benadering verlaten moeten worden. Houd dus meer rekening met datgene wat een medewerker al beheerst. Er zou ook geïnvesteerd moeten worden in een cultuur waarin medewerkers deel willen nemen aan dergelijke cursussen, en het niet als een vervelende verplichting zien. Bovendien zou je scherper naar het doel van deze trainingen moeten kijken. En durf zogenaamde verplichtingen ook ter discussie te stellen.

Clive Shepherd heeft ook bezwaren tegen cursussen waarmee je lijstjes afvinkt om het hoger management tevreden te stellen. Hij meent echter dat veel onderwerpen wel degelijk van groot belang zijn (witwassen bestrijden, ongelukken reduceren, data vertrouwelijk houden, seksueel geweld tegen gaan). Het gaat erom dat medewerkers betrokken zijn bij deze onderwerpen. Vermijd daarom de term ‘compliance’, aldus Shepherd.

In een andere bijdrage stelt hij dat deze trainingen gericht moeten zijn op het verwerven van bekwaamheden, op ander gedrag. Hij formuleert enkele voorwaarden waar zo’n training dan aan moet voldoen.

Samenvattend kun je stellen dat je dit type trainingen heel anders moet positioneren. Niet omdat het moet, maar omdat de inhoud heel belangrijk is voor individu en organisatie. Houd bovendien meer rekening met de reeds aanwezige expertise, zorg voor een betekenisvolle inhoud (o.a. praktijkgericht), laat lerenden via werkplek leren het geleerde toepassen en beoordeel vooral het gedrag.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , ,
Top

%d bloggers liken dit: