Online Educa Berllijn 2016: Owning learning #OEB16

Editie 2016 van de Online Educa Berlijn vindt dit jaar plaats van 30 november tot en met 2 december. Waarom zou je hier naar toe moeten gaan?

Spotlight stage OEBElk jaar probeert de congresorganisatie interessante onderwerpen onder één noemer te scharen. Dit jaar is dat “Owning learning”. Een mooi uitgangspunt waarvan het de vraag is in hoeverre dit al in de praktijk wordt gebracht. De organisatie probeert de laatste jaren veelzijdigheid in formats te realiseren. Zo zijn er pre-conference workshops, korte keynotes, interactieve ‘breakout’ sessies, demonstraties, netwerksessies en een spotlight stage waar onderwerpen in een meer informele sessie op een podium worden besproken.

Een speciale vermelding verdient wat mij betreft het Online Educa Debat. In Lagerhuisstijl kruisen dit jaar Donald Clark, Andrew Keen, Nadia Magnenat Thalmann en Nell Watson de spreekwoordelijke degens over de stelling:

This House believes artificial intelligence (AI) could, should and will replace teachers

Een tikkeltje ongenuanceerd natuurlijk. Ik ben dit jaar extra benieuwd naar de bijdragen. Van Pedro de Bruyckere vernam ik verleden jaar dat elke debater een standpunt krijgt, en niet kiest.

Wat betreft keynotes kijk ik met name uit naar de bijdragen van Roger Schank, Diana Laurillard en Andreas Schleicher (auteur van het OESO-rapport over ICT en leren dat zo veel stof heeft doen opwaaien).

De inhoud is dan ook één van de redenen om te gaan. Daarbij wil ik wel opmerken dat niet elke sessie of elke bijdrage inhoudelijk de moeite waard is. Je hoort ook lang niet altijd “iets nieuws”. Ik verwacht dat eerlijk gezegd ook niet, aangezien ik vrij intensief de ontwikkelingen op andere manieren bijhoud.

Mijn tweede reden is de vrij uitvoerige beurs die het congres heeft. De laatste jaren probeer ik daar ruim tijd voor te nemen. Ik vraag me dan altijd wat me opvalt, in vergelijking met het jaar ervoor, en wat dat kan betekenen:

  • Wat voor nieuwe toepassingen zie ik, die ik nog niet ken?
  • Welke toepassingen zie ik niet meer, of minder prominent?
  • Welke Nederlandse bedrijven staan er?
  • Welke aanbieders staan er niet meer?

Dat is één van mijn manieren van trendwatching.

Mijn derde reden is dat de Online Educa Berlijn voor mij een prima plek is om (oude) bekenden te ontmoeten, en nieuwe contacten te leggen. Uit het buitenland, maar ook uit Nederland. In de lijst met sprekers heb ik al diverse bekenden gezien. Verder probeer ik elk jaar een etentje te organiseren (op donderdagavond; het OEB-feest sla ik bewust over). Waarschijnlijk gaat dat nu ook weer gebeuren.

De vierde reden is de sfeer. Er loopt een zeer divers publiek rond. Meer dan 2000 deelnemers uit bedrijfsleven, overheid, not-for profit en onderwijs. Deze deelnemers komen vaak uit zo’n 100 landen. Dat geeft een speciaal soort dynamiek.

Reden vijf heeft te maken met de kosten-baten. Ik vertrek op woensdagochtend en ben vrijdagavond laat weer thuis. Als redactielid van e-learning.nl heb ik een perskaart (e-learning.nl is ook dit jaar weer mediapartner van deze conferentie). Reis- en verblijfskosten zijn voor mijn eigen rekening, maar ook te overzien. Ik ben dus geen week weg, en duizenden euro’s armer. Wat ik er haal (inspiratie, inhoud, contacten, enzovoorts), weegt daar zeker tegenop.

Ik probeer dan ook elk jaar naar de Online Educa Berlijn te gaan.
En ja: de stad is ook fantastisch, al is de tijd om de tourist uit te hangen beperkt.

Er zal namelijk ook de nodige tijd gaan zitten in het schrijven van bijdragen voor e-learning.nl en mijn eigen weblog.

Meer informatie en aanmelden?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , ,

Abonneer via email

Volg

Subscribe via RSS
juni 2019
M D W D V Z Z
« mei    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Archief

Categorieën

Top

%d bloggers liken dit: