Online gastcollege implementatie e-learning post-bacheloropleiding e-learning

Gisteravond heb ik een online college verzorgd over de implementatie van e-learning. Dit college verzorg ik normaliter op een ‘blended’ manier. Nu dus volledig online. Daarbij heb ik ook enkele andere werkvormen dan anders toegepast.

Ik had deelnemers vooraf gevraagd een video over een implementatiemodel te bekijken en vragen hierover te formuleren.

Ik ben begonnen met enkele openingsvragen:

  • Vanuit welke gemeente neem je nu deel?
  • Hoe zit je er bij vanavond?
  • Hoeveel ervaring heb je met implementaties?
  • Welke rol heb daarbij je vervuld?

Vervolgens ben ik kort ingegaan op uitgangspunten bij de implementatie van technology enhanced learning, en heb met behulp van Mentimeter gecheckt wat deelnemers nog wisten van de video.

Daarna ben ik wat uitgebreider ingegaan op de wijze waarop je dit implementatiemodel kunt gebruiken (o.a. ook om implementaties te evalueren).

Tussendoor heb ik ‘enegizers’ ingezet.

Ik heb de deelnemers in break out rooms aan een casus laten werken. Via de chat en microfoon hebben we vervolgens aan de hand van het implementatiemodel ervaringen met implementaties gedeeld. Ik had deelnemers vooraf ook de volgende vraag gesteld:

Denk na over een project waarbij een complexe leertechnologie of een ICT-systeem binnen jouw organisatie werd ingevoerd. Wat ging daarbij goed? Wat kon beter? Zijn de ‘leerpunten’ onder te brengen in dit model? Noteer de belangrijkste ervaringen voor jezelf. We gaan er tijdens de avond op in.

Aan het eind heb ik een exit ticket gebruikt.

Hieronder vind je mijn slides:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.