Online gastcollege implementatie e-learning post-bacheloropleiding e-learning

Gisteravond heb ik een online college verzorgd over de implementatie van e-learning. Dit college verzorg ik normaliter op een ‘blended’ manier. Nu dus volledig online. Daarbij heb ik ook enkele andere werkvormen dan anders toegepast.

Ik had deelnemers vooraf gevraagd een video over een implementatiemodel te bekijken en vragen hierover te formuleren.

Ik ben begonnen met enkele openingsvragen:

  • Vanuit welke gemeente neem je nu deel?
  • Hoe zit je er bij vanavond?
  • Hoeveel ervaring heb je met implementaties?
  • Welke rol heb daarbij je vervuld?

Vervolgens ben ik kort ingegaan op uitgangspunten bij de implementatie van technology enhanced learning, en heb met behulp van Mentimeter gecheckt wat deelnemers nog wisten van de video.

Daarna ben ik wat uitgebreider ingegaan op de wijze waarop je dit implementatiemodel kunt gebruiken (o.a. ook om implementaties te evalueren).

Tussendoor heb ik ‘enegizers’ ingezet.

Ik heb de deelnemers in break out rooms aan een casus laten werken. Via de chat en microfoon hebben we vervolgens aan de hand van het implementatiemodel ervaringen met implementaties gedeeld. Ik had deelnemers vooraf ook de volgende vraag gesteld:

Denk na over een project waarbij een complexe leertechnologie of een ICT-systeem binnen jouw organisatie werd ingevoerd. Wat ging daarbij goed? Wat kon beter? Zijn de ‘leerpunten’ onder te brengen in dit model? Noteer de belangrijkste ervaringen voor jezelf. We gaan er tijdens de avond op in.

Aan het eind heb ik een exit ticket gebruikt.

Hieronder vind je mijn slides:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: ,
Top

%d bloggers liken dit: