Over het belang van vertrouwen bij virtual classrooms en webinars

Als het ingewikkeld of niet mogelijk is om fysiek bijeen te komen, dan hebben we steeds meer mogelijkheden om elkaar op hetzelfde tijdstip (synchroon) online te ontmoeten. Dat geldt voor vergaderen, maar ook voor leren. Bart Nijhuis heeft voor FrankWatching een artikel geschreven over vergaderen op afstand, waarvan de conclusies volgens mij ook relevant zijn voor virtual classrooms en webinars.

Techniek verbetert

Dankzij technologieën als 5G en virtual reality wordt het bijvoorbeeld eenvoudiger om virtual classrooms en webinars te verzorgen. Al moet ik wel zeggen dat het voorbeeld van vergaderen via de Hololens van Microsoft in Nijhuis’ bijdrage behoorlijke eisen stelt aan de setting van zo’n online bijeenkomst (meerdere 3D-camera’s etc). Verder hebben ogenschijnlijk technische problemen vooral te maken met vaardigheden van gebruikers (hoe pas ik mijn geluidsinstellingen aan?).

Vertrouwen

Nijhuis benadrukt in zijn bijdrage echter met name het belang van vertrouwen:

  • Als je elkaar vertrouwt, ben je eerder geneigd te vertellen wat je echt denkt en vindt.
  • Vertrouwen vergroot betrokkenheid. Je bent meer geneigd je best te doen.

Online ervaar je echter vaak een afstand (‘transactional distance’). Ook nemen mensen met een andere ‘mindset’ deel aan online bijeenkomsten. Online laat je je ook sneller afleiden door bijvoorbeeld sociale media.

Wat te doen?

Nijhuis geeft daarom tips om aan vertrouwen te werken, indien het niet mogelijk is face-to-face bij elkaar te komen:

  • Werk met een duidelijke structuur, door middel van een op tijd verzonden agenda (duidelijke doelen en verantwoordelijkheden).
  • Zorg voor een buddy die deelnemers welkom heet, introduceert, ondersteunt bij technische problemen en die extra let op non-verbale communicatie.
  • Maak afspraken over de techniek. Welke tools gebruik je, wat doe je als de verbinding wordt verbroken, wat doe je als maar een kleine groep ‘technische problemen’ ervaart, enzovoorts.
  • Maak afspraken over omgangsvormen. Hoe gaan we om met chat, hoe vragen we het woord (bijvoorbeeld door eerst je naam te noemen), laat elkaar uit praten, wat doen we met laatkomers, niet eten tijdens de sessie, etcetera.
  • Wees er als eerste als je voorzitter (docent) bent. Heet mensen persoonlijk welkom.
  • Neem tijd voor een voorstelronde. Mijn opmerking: bij veel deelnemers is dat natuurlijk niet te doen. Deel dan vooraf profielinformatie. Laat mensen mentaal inchecken (bijvoorbeeld: wanneer is dit webinar voor jou geslaagd?). Dat kan m.i. ook via chat. Hierdoor leren deelnemers elkaar beter kennen, hetgeen belangrijk is voor vertrouwen.
  • Gebruik deze sessies niet om ergernissen uit te spreken.
  • Sta aan het einde stil bij wat jullie tijdens de sessie hebben gedaan/bereikt, en wat het vervolg is.

Wat kan de deelnemer doen?

Deelnemers hebben volgens Bart Nijhuis ook een eigen verantwoordelijkheid.

  • Zorg bijvoorbeeld voor een goede camera en microfoon, en voor een rustige omgeving.
  • Gebruik genoeg licht.
  • Kijk in de camera (noot voor Wilfred: zet volgende keer het grote beeldscherm uit aangezien de camera in laptop zit).
  • Kies voor professionele en rustig ogende kleding.

Tenslotte gaat hij in op extra aandacht voor non-verbale communicatie. Volgens Nijhuis mag je die best overdrijven omdat een subtiel knikje slecht zichtbaar is. Knik overdreven en maak met je handen duidelijk wat je vindt en als je iets wilt zeggen. Compenseer non-verbale communicatie via spraak.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.