Praktisch kader voor de invoering van microlearning

Microlearning wordt vermoedelijk in toenemende mate gebruikt binnen organisaties voor leren en ontwikkelen van medewerkers. Robyn Defelice licht het Microlearning Effectiveness (MLE) Framework toe dat je kunt gebruiken om microlearning doelgericht in te zetten voor talentontwikkeling en prestatieverbetering. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Drie strategieën om (generatieve) AI in te zetten voor besluitvorming en innovatie

‘AI’ wordt vaak gezien als een alwetend strategisch hulpmiddel, maar volgens Teppo Felin en Matthias Holweg is dit een misvatting. AI functioneert volgens hen meer als een spiegel van het verleden dan als een voorspeller van de toekomst. Toch kunnen AI-toepassingen volgens hen worden gebruik bij besluitvorming op strategisch niveau.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Instructievideo’s gemaakt met of zonder AI: onderzoek laat opvallende effecten zien

Onderzoekers van de ETH Zürich, onder leiding van Torbjørn Netland, hebben instructievideo’s gemaakt door docenten vergeleken met instructievideo’s die zijn gegenereerd met behulp van meerdere AI-tools. Zij hebben daarbij gekeken naar gevolgen voor leerresultaten op korte termijn, naar de voorkeur van lerenden en naar de productietijd. Wat valt op? This

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe zal de arbeidsmarkt evolueren als gevolg van macrotrends?

Het World Economic Forum heeft onlangs het bijna 300 pagina’s tellende rapport “The Future of Jobs Report 2025” gepubliceerd. Het WEF beschrijft daarin hoe de arbeidsmarkt zich tussen 2025 en 2030 zal ontwikkelen dankzij trends zoals digitalisering (met name AI), geo-economische fragmentatie en de groene transitie. This content is published

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De complexe relatie tussen technologische ontwikkelingen en sociale machtsstructuren fraai in beeld gebracht

‘Calculating Empires‘ van Kate Crawford en Vladan Joler is een grootschalige en fraaie visualisatie van onderzoek naar de wijze waarop technische en sociale structuren zich in de loop van vijf eeuwen hebben ontwikkeld. Zoals de auteurs het formuleren: In order to have a future, we must first confront our past.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Welke belangrijke technologische ontwikkelingen zullen ons leven beïnvloeden?

Het Future Today Institute heeft onder leiding van Amy Webb een uitgebreide analyse gemaakt van de technologische ontwikkelingen die in 2025 een grote rol gaan spelen. In deze blogpost vat ik enkele ontwikkelingen samen, en geef ik ook commentaar. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Een voorteken van de invloed van ‘Big Tech’ op de persvrijheid?

Ann Telnaes, al sinds 2008 politiek cartoonist bij de Washington Post, heeft ontslag genomen. De directe aanleiding was het weigeren van een van haar cartoons door de krant, voor het eerst in haar loopbaan bij de Washington Post. De geweigerde cartoon bekritiseerde een groep miljardairs uit de tech- en mediasector

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Versterkt generatieve AI het leren? Dat is geen goede vraag

In zijn blogpost “Does ChatGPT enhance learning (or does it make you stupid)?” verkent Philip Kerr op basis van onderzoek de invloed van ChatGPT op het leerproces. Hij concludeert dat de vraag waarmee hij zijn blogpost opent, eigenlijk geen zinvolle vraag is. This content is published under the Attribution 3.0

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

2024: Het jaar waarin AI ons leren, opleiden en onderwijs opschudde

Gelukkig Nieuwjaar! Deze eerste blogpost van 2025 bevat een beknopte bijdrage voor de nieuwsbrief van e-learning.nl, die vlak voor de Kerst is verschenen. Ik blik daarin terug op de ontwikkeling van AI en de op de invloed van AI op leren, opleiden en onderwijs. This content is published under the

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder