Welke belangrijke technologische ontwikkelingen zullen ons leven beïnvloeden?

Het Future Today Institute heeft onder leiding van Amy Webb een uitgebreide analyse gemaakt van de technologische ontwikkelingen die in 2025 een grote rol gaan spelen. In deze blogpost vat ik enkele ontwikkelingen samen, en geef ik ook commentaar. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Een voorteken van de invloed van ‘Big Tech’ op de persvrijheid?

Ann Telnaes, al sinds 2008 politiek cartoonist bij de Washington Post, heeft ontslag genomen. De directe aanleiding was het weigeren van een van haar cartoons door de krant, voor het eerst in haar loopbaan bij de Washington Post. De geweigerde cartoon bekritiseerde een groep miljardairs uit de tech- en mediasector

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Versterkt generatieve AI het leren? Dat is geen goede vraag

In zijn blogpost “Does ChatGPT enhance learning (or does it make you stupid)?” verkent Philip Kerr op basis van onderzoek de invloed van ChatGPT op het leerproces. Hij concludeert dat de vraag waarmee hij zijn blogpost opent, eigenlijk geen zinvolle vraag is. This content is published under the Attribution 3.0

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

2024: Het jaar waarin AI ons leren, opleiden en onderwijs opschudde

Gelukkig Nieuwjaar! Deze eerste blogpost van 2025 bevat een beknopte bijdrage voor de nieuwsbrief van e-learning.nl, die vlak voor de Kerst is verschenen. Ik blik daarin terug op de ontwikkeling van AI en de op de invloed van AI op leren, opleiden en onderwijs. This content is published under the

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waarom zouden lerenden geen gebruik maken van een AI-tutor?

Gisteren deelde Tom Naberink de eerste tussenresultaten van een pilot met AI-docenten bij Varendonck College. Daaruit blijkt dat betrekkelijk weinig leerlingen gebruik maken van de AI-docenten. Diverse verklaringen schoten door mijn hoofd. In deze blogpost zet ik deze verklaringen op een rij. Ik probeer ook suggesties te doen voor acties

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Samenvattingen maken met behulp van AI: voordelen en risico’s

Deze kritische bijdrage van Martin Weller gaat over een toepassing van generatieve AI die ikzelf dagelijks gebruik: het maken van samenvattingen. Weller ziet de waarde hiervan, maar beschrijft ook risico’s (die ik weer graag deels nuanceer). This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Manifest met een overzicht van positieve en negatieve aspecten van leren en generatieve AI

Een groep van 45 internationale onderwijsonderzoekers heeft een manifest geschreven met de voor- en nadelen van generatieve AI voor leren, opleiden en onderwijs. Als je de discussie en publicaties rond dit thema volgt, dan bevat het manifest weinig nieuws. Toch vormt dit document een mooi overzicht van vijftien voordelen en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder