Ga naar de inhoud
WilfredRubens.com over leren en ICT

WilfredRubens.com over leren en ICT

Ontwikkelingen op het gebied van technology enhanced learning en e-learning

  • Over mij
  • Mijn artikelen
  • Mijn boeken
  • Mijn presentaties
  • Boeken over leren en (t)e-learning
  • Home
  • Mijn diensten
  • Stappenplan TEL
  • Richtlijnen TEL
  • Contact
  • Disclaimer en Privacy

Drie uitdagingen op het gebied van digitale credentials

16 juli 2024 Wilfred Rubens Laat een reactie achter

Volgens Kelly Hoyland van 1EdTEch (het vroegere IMS) bieden digitale credentials, zoals digitale certificaten en badges, veel mogelijkheden voor het onderwijs en de arbeidsmarkt. Toch zijn er volgens haar drie belangrijke redenen waarom digitale credentials nog niet wijdverbreid in gebruik zijn.

Lees verder

Hoger onderwijsinstellingen moeten AI snel adopteren en samenwerken met bedrijven, meent Mary Meeker

15 juli 2024 Wilfred Rubens Laat een reactie achter

Na een pauze van een aantal jaren, heeft analist Mary Meeker weer een rapport gepubliceerd, dit keer over de rol die instellingen voor hoger onderwijs kunnen spelen in het AI-tijdperk. Meeker roept hoger onderwijsinstellingen op om een leidende positie in te nemen bij de ontwikkeling en implementatie van AI.

Lees verder

Is sprake van een discrepantie tussen ‘credentials’ en banen?

13 juli 2024 Wilfred Rubens Laat een reactie achter

In de Verenigde Staten bieden onderwijsinstellingen niet de juiste ‘credentials’ aan om aan de vraag van de arbeidsmarkt te voldoen. Dat blijkt volgens Sara Weissman uit een rapport van het Georgetown Center on Education and the Workforce. Veel van de toekomstige banen vereisen namelijk geen bachelordiploma, maar zogenaamde “middle-skills credentials“.

Lees verder

AI en onderwijs vanuit het perspectief van de lerende

12 juli 2024 Wilfred Rubens Laat een reactie achter

Volgens Tao Zhang, hoofd engineering bij Caktus AI, moeten we bij de adoptie van AI in het onderwijs niet alleen naar het perspectief van de docent kijken, maar ook naar dat van lerenden. Die invalshoek kiest hij in The Use Of AI In Education: Understanding The Student’s Perspective.

Lees verder

Verzameling artikelen analyseren met Claude Projects, ChatGPT GPT en Google NotebookLM

11 juli 2024 Wilfred Rubens 2 reacties

De afgelopen tijd heb ik geëxperimenteerd met het analyseren van een groot aantal PDF-documenten met behulp van Projects van Claude, een GPT van ChatGPT en Google NotebookLM. In deze blogpost beschrijf ik mijn ervaringen. Wat zijn dit voor generatieve AI-toepassingen? Wat was mijn doel? Wat was mijn aanpak? Wat zijn

Lees verder

Data gebruiken om effectief leren te voorspellen en te versterken

10 juli 2024 Wilfred Rubens Laat een reactie achter

Learning analytics wordt vaak gebruikt voor het analyseren van leergedrag, en voor het verkrijgen van meer en betere informatie over de leerprocessen en leeruitkomsten. De analyses kunnen worden gebruikt om leren, opleiden en onderwijs te verbeteren. Volgens Marialena Kanaki kun je echter met predictive analytics -voorspellende analyses- nog een stap

Lees verder

Kunnen we analyseren of een tekst is geschreven door generatieve AI?

9 juli 2024 Wilfred Rubens Laat een reactie achter

Onderzoek laat zien dat zelfs ervaren docenten moeite hebben met het herkennen van teksten die door lerenden met behulp van generatieve AI zijn geschreven. Ook beschikken we (vooralsnog?) niet over technologie die docenten helpt om op een betrouwbare manier te controleren of teksten gemaakt zijn met behulp van generatieve AI.

Lees verder

Strategieën om cognitieve belasting te reduceren

8 juli 2024 Wilfred Rubens Laat een reactie achter

Ons werkgeheugen heeft beperkte capaciteit voor het verwerken van informatie. Volgens Connie Malamed kun je een aantal strategieën toepassen voor het reduceren van de cognitieve belasting, waar je mogelijk niet zo snel aan denkt.

Lees verder

Tips voor het creëren van effectieve microlearning

6 juli 2024 Wilfred Rubens Laat een reactie achter

Volgens Tanushree Chatterjee gaat microlearning over het leveren van gerichte leerervaringen die inspelen op specifieke leerdoelen. Deze hapklare modules kunnen verschillende formaten hebben, zoals video’s, infographics, podcasts of interactieve quizzen. In deze bijdrage geeft zij onder meer zeven tips voor effectieve, leerzame, microlearning modules.

Lees verder

Van generatieve AI naar agentgebaseerde AI

5 juli 2024 Wilfred Rubens Laat een reactie achter

Sinds eind november 2022 besteden we veel aandacht aan generatieve AI. Volgens SiliconAngle/The Cube komen we langzamerhand in een nieuwe fase van de AI-ontwikkeling terecht. Dat is de fase van ‘agentic AI‘ (agentgebaseerde AI). Ik verken daarbij ook beknopt de mogelijke gevolgen voor leren, opleiden en onderwijs.

Lees verder

Berichten paginering

«Eerdere berichten 1 … 27 28 29 30 31 … 901 Volgende berichten»
nl Dutchen English
nl nl
  • Mastodon
  • LinkedIn
  • Flickr
  • YouTube
  • RSS feed

Wilfred Rubens

Wilfred

E-learning, zelfstandig adviseur, edublogger, politiek, onderwijs, pedagogiek, learning & development, education, leren, opleiden

Laatste posts in je mailbox?


Loading

Nieuwste posts

  • Waar ik me de afgelopen week over verwonderd heb, als het gaat om generatieve AI (deel 17)
  • Drie dimensies van educatieve betrokkenheid en de rol van AI
  • Onderzoek naar social presence in online leeromgevingen
  • Vergelijking raamwerken voor AI-geletterdheid (mijn 9000ste blogpost)
  • AI als ‘game-changer’ voor L&D?

Laatste reacties

  • Wilfred Rubens op AI doordacht gebruiken voor leren. Gaat dat wel lukken (denk aan de smartphone)?
  • Jan Pollet op AI doordacht gebruiken voor leren. Gaat dat wel lukken (denk aan de smartphone)?
  • Wilfred Rubens op Blended onderwijs: de kloof tussen weten en toepassen

Blogarchief

Steekwoorden

actief verwerken Artificiële Intelligentie big data blended learning chatbot conferenties coronacrisis curriculumontwikkeling didactiek digitale geletterdheid digitale leeromgeving disruptive innovation e-learning effectiviteit elearning formeel-informeel leren Generatieve AI implementatie innovatie iPad kritiek L&D learning analytics learning design leertechnologie massive open online courses MOOC motivatie onderwijsvernieuwing onderzoek Online Educa Berlijn online leren ontwerp open education pedagogiek personalisering privacy professionalisering sociale media technology enhanced learning tips trends video virtual reality werkplekleren
Logo WRB
WordPress thema: Treville door ThemeZee.