Wat moet je weten over quantum computing in relatie tot leren, opleiden en onderwijs

Vind je dat de ontwikkeling van digitale technologie snel gaat? Wacht dan maar tot quantum computing toegankelijk wordt en breder wordt toegepast. Deze nieuwe technologie kan de huidige AI-ontwikkelingen drastisch versterken en zal gevolgen hebben voor leren, opleiden en onderwijs. Daarom wil ik wat uitgebreider stil staan bij quantum computing.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Betrokkenheid van lerenden en AI

De studie ‘Student Engagement and AI: Research Overview and Findings’ van D2L’s Academic Affairs team en het Online Learning Consortium onderzoekt hoe lerenden in het hoger onderwijs generatieve AI-technologieën zien en gebruiken. De auteurs beschrijven kansen en uitdagingen. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waar ik me de afgelopen week over verwonderd heb, als het gaat om generatieve AI (deel 9)

De afgelopen week organiseerde Google de I/O 2025 en Microsoft Build 2025. Met als gevolg weer veel nieuws over (generatieve) AI. Uiteraard konden andere AI-bedrijven niet echter blijven. Nog meer nieuws waar ik een aantal keer van op keek. In deze blogpost vind je weer een selectie, plus twee berichten

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe veranderen de rollen van de docent als gevolg van het gebruik van AI-toepassingen?

Docenten vervullen in hun dagelijks werk verschillende rollen. Martie Slooter onderscheidt zes basisrollen die samen het professionele handelen van de docent beschrijven: de gastheer, de presentator, de didacticus, de pedagoog, de afsluiter en de coach. Deze rollen zijn m.i. aan verandering onderhevig als gevolg van de adoptie van (generatieve) AI-toepassingen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Laat ‘productief worstelen’ niet aan AI-toepassingen over

Wat gebeurt er met het leerproces wanneer we de ‘productieve worsteling’ uit het leren verwijderen? Dean Shareski reflecteert op deze kernvraag op het gebied van het cognitief proces van leren, opleiden en onderwijs. Hoe kunnen we AI-toepassingen integreren zonder de cognitieve inspanning te elimineren die nodig is voor meer verdiepend

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

DEI-aanbod binnen Amerikaanse leermanagementsystemen in gevaar?

De meeste leermanagementsystemen (LMS) die Nederlandse instellingen en arbeidsorganisaties gebruiken, komen uit de Verenigde Staten. Bekende voorbeelden zijn Canvas van Instructure en Cornerstone OnDemand. Deze systemen vallen onder Amerikaanse wetgeving. Dit kan gevolgen hebben, die we niet hebben voorzien toen we kozen voor deze LMS-en. This content is published under

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Deadline voorstellen indienen voor de Online Educa 2025 nadert (en ook de kortingsregeling loopt af) #oeb25

De Online Educa, Europa’s toonaangevende congres over leren, opleiden en onderwijs met behulp van digital technologie, vindt dit jaar plaats van 3 tot 5 december 2025 in Berlijn. Deze 31e editie heeft als thema: “Humanity in the Intelligent Age: Empathy, Responsibility, and the Duty of Care”. Belangrijke deadlines naderen snel.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waar ik me de afgelopen week over verwonderd heb, als het gaat om generatieve AI (deel 8)

De afgelopen week heb ik veel tijd doorgebracht bij het CvI-congres over innovatie in het middelbaar beroepsonderwijs. AI was daar ook best een thema, zullen we maar zeggen. Maar verder heb ik ook weer diverse berichten over generatieve AI verzameld die mijn wenkbrauwen omhoog hebben doen gaan. This content is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder