Ga naar de inhoud
WilfredRubens.com over leren en ICT

WilfredRubens.com over leren en ICT

Ontwikkelingen op het gebied van technology enhanced learning en e-learning

  • Over mij
  • Mijn artikelen
  • Mijn boeken
  • Mijn presentaties
  • Boeken over leren en (t)e-learning
  • Home
  • Mijn diensten
  • Stappenplan TEL
  • Richtlijnen TEL
  • Contact
  • Disclaimer en Privacy

Heeft het traditionele LMS zijn langste tijd gehad?

6 september 2012 Wilfred 11 reacties

Nog steeds wordt er met enige regelmaat kritiek geleverd op het traditionele leermanagement systeem en de elektronische leeromgeving. We moeten echter niet doen of ontwikkelaars van deze applicaties stil staan. De vraag is wel of veranderingen ver genoeg gaan.

Lees verder

Bespreking Nederlandstalig whitepaper 21st Century Skills

6 september 2012 Wilfred 2 reacties

Onlangs is een Nederlandstalig whitepaper over ’21st Century Skills’ verschenen. Een goed initiatief, al plaats ik bij de inhoud wel enkele kanttekeningen.

Lees verder

Post hbo-opleiding E-learning weer van start

5 september 2012 Wilfred 3 reacties

Op 9 oktober aanstaande start weer een editie van de Post hbo-opleiding e-learning van Fontys, waar o.a. Marcel de Leeuwe en ik al enkele jaren als ‘vaste’ gastdocent aan meewerken. Iets voor jou? Deze opleiding -volgens mij de enige e-learningopleiding in Nederland- gaat in op diverse aspecten op het gebied

Lees verder

Wat moet het thema van het komende E-learning Event zijn? #ele13

4 september 2012 Wilfred 7 reacties

Op 16 en 17 april aanstaande vindt in Den Bosch het E-learning Event plaats (congres en plaza). Wat moet het thema van dit event zijn?

Lees verder

Worden jongeren gemotiveerd door technologie?

3 september 2012 Wilfred 5 reacties

Je hoort vaker het argument dat je ICT binnen het onderwijs moet gebruiken omdat technologie lerenden meer zou motiveren. De vraag is echter of deze veronderstelling klopt.

Lees verder

Positieve effecten van iPads op onderwijs

2 september 2012 Wilfred 3 reacties

De Naace (een Britse associatie op het gebied van ICT en onderwijs) heeft bij de Longfield Academy onderzoek laten doen naar de effecten van de grootschalige invoering van de iPad. Er is onder meer gekeken naar de manier waarop iPads door medewerkers en leerlingen wordt gebruikt, naar de effecten op

Lees verder

VSNU twitterdebat over kenniseconomie #kennisdebat

1 september 2012 Wilfred Laat een reactie achter

Aanstaande maandag 3 september organiseert de Vereniging van Samenwerkende Nederlandse Universiteiten samen met o.a. de HBO-Raad een twitterdebat over de toekomst van de kenniseconomie. Je kunt het debat volgen via @kennisdebat en mee doen met de hashtag #kennisdebat.

Lees verder

Maatwerk bij leren steeds meer in opkomst

31 augustus 2012 Wilfred Een reactie

The Rise of Customized Education beschrijft voorbeelden van geïndividualiseerd onderwijs, dankzij online leren. Opvallend daarbij is dat massive open online courses daarbij ook worden genoemd.

Lees verder

Het verschil tussen games en gamification

30 augustus 2012 Wilfred 5 reacties

Gamification is wat mij betreft breder binnen leersituaties in te zetten dan games. Het is dan ook belangrijk helder af te bakenen wat we met beide begrippen bedoelen. En dat is precies wat Frank Catalano doet.

Lees verder

Colloquium gebruik oogmetingen voor curriculumontwerp en -evaluatie #celstec #ASC2012

30 augustus 2012 Wilfred Laat een reactie achter

‘Eye tracking‘ wordt steeds vaker gebruikt om onderwijs- en trainingsmethoden te ontwerpen en te evalueren. Over dit onderwerp vindt op 4 en 5 september aanstaande een colloquium bij de Open Universiteit plaats dat gratis face-to-face en online te volgen is.

Lees verder

Berichten paginering

«Eerdere berichten 1 … 435 436 437 438 439 … 901 Volgende berichten»
nl Dutchen English
nl nl
  • Mastodon
  • LinkedIn
  • Flickr
  • YouTube
  • RSS feed

Wilfred Rubens

Wilfred

E-learning, zelfstandig adviseur, edublogger, politiek, onderwijs, pedagogiek, learning & development, education, leren, opleiden

Laatste posts in je mailbox?


Loading

Nieuwste posts

  • Waar ik me de afgelopen week over verwonderd heb, als het gaat om generatieve AI (deel 17)
  • Drie dimensies van educatieve betrokkenheid en de rol van AI
  • Onderzoek naar social presence in online leeromgevingen
  • Vergelijking raamwerken voor AI-geletterdheid (mijn 9000ste blogpost)
  • AI als ‘game-changer’ voor L&D?

Laatste reacties

  • Wilfred Rubens op AI doordacht gebruiken voor leren. Gaat dat wel lukken (denk aan de smartphone)?
  • Jan Pollet op AI doordacht gebruiken voor leren. Gaat dat wel lukken (denk aan de smartphone)?
  • Wilfred Rubens op Blended onderwijs: de kloof tussen weten en toepassen

Blogarchief

Steekwoorden

actief verwerken Artificiële Intelligentie big data blended learning chatbot conferenties coronacrisis curriculumontwikkeling didactiek digitale geletterdheid digitale leeromgeving disruptive innovation e-learning effectiviteit elearning formeel-informeel leren Generatieve AI implementatie innovatie iPad kritiek L&D learning analytics learning design leertechnologie massive open online courses MOOC motivatie onderwijsvernieuwing onderzoek Online Educa Berlijn online leren ontwerp open education pedagogiek personalisering privacy professionalisering sociale media technology enhanced learning tips trends video virtual reality werkplekleren
Logo WRB
WordPress thema: Treville door ThemeZee.