De 29ste editie van de Online Educa vindt dit jaar plaats van 22 tot en met 24 november 2023, uiteraard in Berlijn. De keynote sprekers zijn inmiddels bekend.
Lees verderIs er een relatie tussen generatieve AI en de (herziene) taxonomie van Bloom?
Gisteren kreeg ik de de vraag of ik eens wilde reflecteren op de relatie tussen generatieve AI en de taxonomie van Bloom. Dat doe ik in onderstaande blogpost.
Lees verderDe invloed van AI op het ontwikkelen van onderwijs en opleiden
Volgens Robin Gibson zal kunstmatige intelligentie (AI) op tien manieren van grote invloed zijn op ‘instructional design‘. De technologieën zijn niet nieuw, maar worden steeds meer alomtegenwoordig op het gebied van het ontwerpen en ontwikkelen van onderwijs en opleidingen.
Lees verder(Zeil)vakantie op Lefkas 2023
De afgelopen twee weken zijn we met vakantie in Griekenland geweest. Eerst een week in een hotel in Vassiliki op Lefkas daarna een week zeilen bij Lefkas, Meganisi en Kalamos.
Lees verderVijfentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
Dit is mijn laatste blogpost voor de zomerstop. Daarom een extra uitgebreide bloemlezing over ChatGPT en aanverwante technologieën. Belangrijke nieuws van de afgelopen week is de lancering van twee concurrenten van ChatGPT. Google Bard is beschikbaar gekomen binnen de EU. Claude 2 vooralsnog alleen in de VS en Verenigd Koninkrijk.
Lees verderOnderwijs betreedt een nieuw tijdperk (aldus Deloitte)
Volgens consultancybureau Deloitte heeft Covid-19 een nieuwe periode van disruptie ingeluid voor onderwijsinstellingen zoals hogescholen en universiteiten. Zij beschrijven in dit kader vijf trends.
Lees verderNieuwe stap Apple op het gebied van augmented reality
Met de recente lancering van de Apple Vision Pro heeft Apple laten zien echt werk te willen maken van augmented en virtual reality. Deep Field is een volgende stap in deze ontwikkeling, zo blijkt uit de bijdrage Apple Launches Environmental AR Experience For iPad.
Lees verderGaat ChatGPT werken en leren binnen opleidingsinstituten veranderen?
Vanochtend heb ik voor de tweede keer een workshop over ChatGPT (en aanverwante technologieën) verzorgd voor medewerkers van Schouten en Nelissen, één van de bekendste opleiders van Nederland.
Lees verderLearning analytics gebruiken voor peer assessment (literatuurstudie)
Volgens Kamila Misiejuk en Barbara Wasson waren er tot nu toe geen overzichtsstudies gemaakt waarin wordt beschreven hoe learning analytics wordt ingezet om peer assessment mogelijk te maken. Met Learning Analytics for Peer Assessment: A Scoping Review willen zij in die leemte voorzien.
Lees verderNieuwe opleidingsinstituten met een focus op microcredentials?
Mensen verlangen steeds meer naar korte, gerichte cursussen waarmee zij specifieke vaardigheden kunnen ontwikkelen waar hun loopbaan baat bij kan hebben. Reguliere onderwijsinstellingen kunnen deze ontwikkeling niet bijhouden. Daarom worden in New South Wales (Australië) speciale opleidingsinstituten opgericht die zich specifiek richten op deze microcredentials.
Lees verder