ICALT 2006

Vandaag en morgen bezoek ik de ICALT, the International Conference on Advanced Learning Technologies. Het congres is gisteren al begonnen. Maar wegens ‘verplichtingen elders’ moest ik gisteren verstek laten. Vandaag moet ik een presentatie verzorgen over een raamwerk dat we in een Europees project gebruiken om communities of practices vorm

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Leve web 2.0

Nederlandse Internetters denken positief over de toekomst van internet. Ook gebruiken ze steeds vaker toepassingen -met name social networking applicaties- die vallen onder de term ‘web 2.0’, zonder dit jargon overigens te kennen. Dat blijkt uit onderzoek onder bijna 570 respondenten. De onderzoekers constateren een vernieuwd enthousiasme en geloof in

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Recensie Leren (en) doceren met digitale leermiddelen in het hoger onderwijs

Soms levert een hobby ook nog eens wat op. Als hoofdredacteur van e-learning.nl ontving ik onlangs een presentexemplaar van het recent verschenen boek "Leren (en) doceren met digitale leermiddelen in het hoger onderwijs", van Gerard Baars, Annemiek Wieland, Maarten van de Ven en Karen Jager. Uiteraard met het verzoek van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Social software stimuleert student-gecentreerdheid

In het artikel Three Stars and a Chili Pepper: Social Software, Folksonomy, and User Reviews in the College Context beschrijft Joseph Ugoretz vier anekdotes over het gebruik van nieuwe technologie, met name social software. Deze anekdotes hebben, aldus Ugoretz, één centraal thema gemeen: they all grow out of the recent

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De school als wachtkamer

Vandaag portretteerde het Volkskrant Magazine 8 succesvolle oud-mavoleerleerlingen, zoals hoogleraar Rob de Wijk, Doekle Terpstra en Claudia de Breij. De auteurs lijken met hun impressie te pleiten voor een herwaardering van de mavo. Maar wat valt mij op? Het onderwijssysteem hield (en houdt) onvoldoende rekening met uitzonderlijke talenten. Men wist

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De lerende als actieve actor

Gisteren schreef ik over de romantici van het behavioursme: degenen die kritiek hebben op onderwijsvernieuwing en terug lijken te willen naar frontaal-klassikaal onderwijs. Een doodlopende weg, lijkt me. Aan de andere kant hebben onderwijsvernieuwers dit ook wel wat aan zichzelf te danken. Deels uit commerciële overwegingen (‘ons bureau moet zich

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Inspirerende docenten?

Sybilla Poortman vraagt zich naar aanleiding van de publicatie van het Sociaal Cultureel Planbureau af of we weer ‘gewoon les’ moeten geven. En Maarten Cannaert haalt Paul Kirschner aan die pleit voor sterkere instructie meer richtinggevend onderwijs, minder probleemgestuurd onderwijs, minder “laat studenten zelf hun weg zoeken”, minder informeel onderwijs,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Open Universiteit ontsluit gratis leermateriaal via Internet

Het Amerikaanse MIT plaatst al enkele jaren lesmateriaal op Internet. Maar volgens ScienceGuide gaat de Nederlandse Open Universiteit een stap verder, door voor zelfstudie gemaakt leermateriaal gratis online te plaatsen, onder de noemer OpenER. Doel van OpenER is de deelname aan het hoger onderwijs door volwassenen te verhogen en zo

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Amerikaans bedrijfsleven ontdekt social software

Grote Amerikaanse bedrijven hebben zogenaamde ‘social software’ zoals wiki’s en weblogs ontdekt om samenwerking op de werkvloer te bevorderen. Jarenlang hebben grote firma’s geïnvesteerd in content management systemen die vervolgens amper werden gebruikt. Nu ziet men veel heil in applicaties zoals weblogs en wiki’s. Deze tools zijn gebruikersvriendelijk en bevorderen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder