Via mail kreeg ik het verzoek aandacht te besteden aan een website over "Deschooling". Een interessante benadering, gebaseerd op het werk van Ivan Illich uit 1972. Wie -zoals ik- in de jaren tachtig pedagogische wetenschappen of onderwijskunde heeft gestudeerd, heeft er vast kennis mee gemaakt. Illich levert kritiek op het
Lees verderDe aardgasbus
Bizar. Ik kreeg net te horen dat in Nederland maar twee plekken zijn waar onze ‘Femke on Tour’-aardgasbus kan tanken. Onze chauffeur moet daarom straks vanuit Groningen naar Haarlem rijden om met een volle tank terug te keren naar Hilversum. Wat een verspilling. Een typisch fenomeen van de kip en
Lees verderOp weg naar Assen
Toen de wekker gisteravond laat op 6.15 uur werd gezet, kreeg ik de vraag wat nu zo leuk is aan campagnevoeren.Welnu: campagne voeren ìs leuk, al is dat niet uit te leggen. Dat moet je ervaren.Vanochtend vroeg ben ik daarom met de trein naar Utrecht vertrokken (de stroomstoring is gelukkig
Lees verderWeblogs of discussiefora?
De grootste toegevoegde waarde van deze post van Tom Karrer over weblogs versus discussiegroepen is -als je het mij vraagt- het aantal verwijzingen naar andere bronnen dat hier in vermeld staat. Zinvolle opmerking: One thing I have experience myself is that a blog has been a much better personal learning
Lees verderHigh Tech High
High Tech High is niet alleen de titel van een artikel, maar ook de naam van een school waarover dit artikel gaat. Het portret van de school laat zien hoe motiverend een omgeving kan werken op leerlingen en ongetwijfeld ook docenten. De prestaties zijn goed en er is geen vandalisme.
Lees verderNIDAP constateert forse toename e-learning
De meest recente editie van het NIDAP Bedrijfsopleidingenonderzoek constateert een flinke groei in het gebruik van e-learning voor externe opleidingen. Daar waar in 2005 28% van de respondenten aangaf e-learning te gebruiken, zegt 32% in 2006 gebruik te maken van e-learning. Deze groei komt overigens volledig voor rekening van bedrijven
Lees verderEen alternatieve presentatie?
Verzorg je vaker presentaties en ben je op zoek naar een alternatief format voor het frontale verhaal, ondersteund met Powerpoint en discussie/vragen (tussendoor en/of na afloop)? Dan is de bijdrage Discussions vs Presentations van Michelle Lentz wellicht wat voor jou. Lentz vergelijkt twee heel verschillend opgezette e-learning congressen met elkaar,
Lees verderConferentieverslag persoonlijke leeromgevingen
Eind januari vond in Canada een symposium plaats over persoonlijke leeromgevingen. Op de website van het symposium zijn inmiddels de presentaties te vinden. Niet alleen de slides, maar ook webcasts. Onder andere van de key note van Terry Anderson. Student control and freedom is integral to 21st Century life-long education
Lees verderOp stap met Femke naar Groningen en Assen
Vandaag is Femke on Tour van start gegaan. Ik mag aanstaande zaterdag als ‘embedded blogger’ mee naar Groningen en Assen. Lijkt me leuk. Tijdens de Tweede Kamerverkiezingen is het er niet van gekomen. Nu lukte het’agendatechnisch’ wel. Ik ben benieuwd of ik de kans krijg om alle vragen waarop het
Lees verderDe risico’s van “rapid e-learning”
Ik heb een aantal keren aandacht besteed aan "rapid e-learning": e-learning die in korte tijd te ontwikkelen is en waarvan de content snel en gemakkelijk aangepast kan worden. Joey Fournier -die zelf zijn brood verdient met rapid e-learning– wijst in The Problem with Rapid E-Learning op een aantal mogelijke valkuilen
Lees verder