Volgens Graham Attwell heeft het midden- en kleinbedrijf weinig baat bij de traditionele leermanagementsystemen, maar kan beter worden gekeken naar het gebruik van social software om persoonlijke leeromgevingen te helpen vormgeven. Ook raadt hij aan de nadruk te leggen op het delen van "peer group learning materials through networks", in
Lees verderDocenten en ICT-trainingen
Hoe krijg je docenten zo ver dat ze aan ICT-trainingen deelnemen? Diane Coggins probeert die vraag te beantwoorden. My vision, as I train, is to make more teachers dependent on themselves and each other and less dependent on the Technology Coordinator, as they integrate technology. Coggins geeft hiervoor twaalf tips.
Lees verderFouten maken mag
Van fouten maken leer je. Toch heerst er in veel organisaties angst om fouten te maken. Jeffrey Phillips besteedt in It’s OK to be wrong aan dit verschijnsel zinvolle overwegingen. When you are right no one remembers, and when you are wrong no one forgets.(…) I think really smart people
Lees verderDigitale didactiek in Canada
Wat we in Nederland digitale didactiek noemen, lijken ze in Canada "Net pedagogy" te noemen. Die indruk krijg ik althans van de "Net pedagogy portal": The Net Pedagogy Portal is a resource whose purpose is to increase understanding, knowledge, and awareness of the changing landscape of teaching and learning online.
Lees verderEduExchange 2006
Vandaag heb ik de EduExchange 2006 bijgewoond. Een congres over ICT in het onderwijs (georganiseerd door Kennisnet/ICT op School en Surf), waarbij standaarden een centrale rol spelen. Ik vond het een redelijk geslaagd congres. Wel waren de voorzieningen om met laptops te werken, niet heel denderend. Geen gratis draadloos netwerk
Lees verderBeste leertechnologie
Nieuw citaat over leren van en via Jay Cross: “The best technologies for learning are conversations and beer.” 😉
Lees verderGoede educatieve toepassingen social software
Ik ben weer twee voorbeelden tegen gekomen van de didactische meerwaarde van social software voor het onderwijs. Anne Davis doet weer verslag van haar ervaringen van het gebruik van social software in het onderwijs. Zij heeft dit keer weblogs, Flickr, een wiki en podcasts gebruikt ten behoeve van taalonderwijs. Davis
Lees verderICT blaast gilde-systeem nieuw leven in
IDG News Service laat John Seely Brown aan het woord. Seely Brown sprak onlangs op een door MIT en Microsoft congres. Hij vroeg zich daarbij af wat zou gebeuren als dankzij ICT ‘amateurs’ kunnen beschikken over wetenschappelijke istrumenten. Hij ging ook in op de vraag hoe technologie een ‘community of
Lees verder‘Gemeenschappelijke intelligentie’ en de ‘wijsheid van de menigte’
Eens in de zoveel tijd lees of hoor je over een idee of concept waarvan je denkt: hé, dat is nieuw! Dat gevoel had ik maandagavond toen ik voor het eerst las over het Wisdom of Crowds model van James Surowiecki en het Collective Intelligence model van Pierre Levy. Surowiecki
Lees verderE-portfolio ervaringen Gilde Opleidingen
In het kader van de e-Experimentenregeling van Kennisnet ICT op School heeft Gilde Opleidingen het afgelopen jaar ervaringen opgedaan met het elektronisch portfolio. Daarbij is ook samengewerkt met een aantal VMBO-scholen in de regio. Deze ervaringen zijn beschreven in een rapport. Een opvallend citaat is afkomstig van KPC-adviseurs die over
Lees verder