Feiten versus veronderstellingen over e-portfolio’s

Behalve het portfoliolandschap van Alex Kemps en mijzelf werden gisterochtend tijdens de studiedag van NL Portfolio ook de resultaten van een literatuurstudie van Erik Driessen cs gepresenteerd (Universiteit Maastricht). Erik heeft met zjn collega’s gezocht naar empirische evidentie ten aanzien van de meerwaarde van het elektronisch portfolio voor het Nederlandse

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Presentatie portfoliolandschap

Vandaag organiseert de special interest group NL Portfolio van SURF een dag voor betrokkenen bij elektronische portfolio’s. De dag wordt bij de Hogeschool Arnhem Nijmegen georganiseerd, op nog geen tien minuten fietsen van mijn huis. Ik presenteer samen met Alex Kemps van Hogeschool InHolland de resultaten van onze inventarisatie van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Alleen statische websites voor leerlingen

Er schijnt in de VS een wetsvoorstel -Deleting Online Predators Act (DOPA)- gemaakt te zijn dat gesubsidieerde onderwijsorganisaties wil verbieden om minderjarige leerlingen toegang te geven tot ‘social networking sites’, zoals MySpace, Yahoo IM of Friendster. Volgens Scott Wilson zou dit zelfs ook gevolgen hebben voor onderwijsinhoudelijke toepassingen zoals elektronische

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Leerwinst leerlingen, digitale achterstand docenten

De afgelopen dagen is regelmatig geschreven over de digitale achterstand van docenten ten opzichte van leerlingen. Aanleiding is de publicatie van het SCP-jaarboek ICT en samenleving: De digitale generatie dat gisteren is gepubliceerd: De effecten van ict-gebruik bij leerlingen komen tot uitdrukking in meer leren, sneller leren, met meer plezier

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waarom is Moodle succesvol?

Het Zwitserse Netzlernen vat een podcast samen waarin de succesfactoren van de elektronische leeromgeving Moodle worden beschreven. Moodle zou succesvol zijn omdat: Een ELO systeembeheerders moet overtuigen. Moodle lijkt dat te doen omdat het eenvoudig te installeren is. Een ELO docenten/begeleiders moet overtuigen. Aangezien Moodle snel onder de knie te

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Helpt web 2.0 de wereld veranderen?

David Pollard beschrijft in Making Web 2.0 Work: Embracing Complexity de complexiteit van het Internet, dat steeds meer gericht is op participatie en sociale netwerken. In potentie kan het Internet daarom ook maatschappelijke veranderingen te weeg helpen brengen. Wereldwijde netwerken kunnen immers erg krachtig zijn. Er zijn inmiddels heel wat

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder