Feiten versus veronderstellingen over e-portfolio’s

Behalve het portfoliolandschap van Alex Kemps en mijzelf werden gisterochtend tijdens de studiedag van NL Portfolio ook de resultaten van een literatuurstudie van Erik Driessen cs gepresenteerd (Universiteit Maastricht). Erik heeft met zjn collega’s gezocht naar empirische evidentie ten aanzien van de meerwaarde van het elektronisch portfolio voor het Nederlandse hoger onderwijs. Zij hebben een literatuurstudie uitgevoerd waarbij zij zich overigens hebben beperkt tot publicaties uit Nederland. Enkele conclusies:

  • Er is lang niet altijd een vraaggestuurde onderwijsomgeving ingericht (terwijl het e-portfolio wel vaak in dat kader wordt geïntroduceerd).
  • Indien het portfolio op een goede manier is ingevoerd, dan werkt het portfolio goed als instrument voor reflectievaardigheden.
  • Coaching is essentieel, maar er is weinig bekend over het gewenste profiel van een begeleider.
  • Het is belangrijk dat studenten zich eigenaar voelen van het portfolio.
  • Het portfolio mag geen te grote tijdsbelasting vragen van student en begeleider.
  • Als studenten en docenten het e-portfolio niet accepteren, dan zal het niet werken.
  • Als aan bepaalde voorwaarden is voldaan, werkt het werken met portfolio’s.

’s Middags verzorgden medewerkers en studenten van de Hogeschool Arnhem-Nijmegen presentaties over hoe binnen deze hogeschool met het portfolio wordt gewerkt. Erg leuk en illustratief. Uit de verschillende verhalen werd ook duidelijk hoe complex en vaak weerbarstig deze materie is.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *