Wat ging mis bij de Britse online universiteit?

Na vier jaar kan de United Kingdom e-University toegevoegd worden aan de lijst van dot com mislukkingen.In november 2003 stonden 900 studenten ingeschreven bij de online universiteit, terwijl de doelstelling 5600 studenten was.In dit artikel lees je een analyse van wat mis is gegaan.Sleutelwoorden daarbij zijn:– Een slechte timing.– Een

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Ontwerpprincipes voor computer ondersteund samenwerkend leren

Gisteren is een editie van de elektronische nieuwsbrief van het Expertisecentrum ICT in het Onderwijs verschenen. In deze nieuwsbrief wordt o.a. aandacht besteed aan het proefschrift "Ontwerpprincipes voor computer ondersteund samenwerkend leren in de lerarenopleiding" van mijn collega Ditte Lockhorst:"In het proefschrift “Design Principles for a CSCL Environment in Teacher

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

The Experience of the E-Learning Implementation

In een artikel over de invoering van e-learning aan een universiteit in Maleisië kwam ik twee foto’s tegen van een "e-learning tutorial room" en een "e-learning lecture hall". Triest en komisch tegelijkertijd.Het artikel zelf kent overigens bijzonder weinig diepgang. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Weblog Walter Baets

Mijn oud-collega Harm Weistra wees me op de weblog van Walter Baets. Baets houdt zich bezig met de relatie tussen complexiteitstheorie, kennismanagement, innovatie en leren. Hij is verbonden aan het European Center of Knowledge Management in Marseille en aan de Universiteit van Nijenrode. Baets gebruikt zijn weblog ook als tool

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Paper flexibel leren

Op de website http://www.flexibelleren.nl (van de Hogeschool Rotterdam, cluster Verpleegkunde) trof ik een paper aan over flexibel leren. "Doel van dit paper is achtergrondinformatie te verstrekken over het concept flexibel, competentiegericht leren met behulp van ICT zoals dit is toegepast in de lerarenopleiding verpleegkunde aan de Hogeschool Rotterdam.Allereerst wordt de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Educational Blogging

In de EDUCAUSE Review van september/oktober 2004) staat een artikel van Stephen Downes over de toepassing van weblogs in het onderwijs. Hij gaat o.a. in op de ontwikkeling van weblogs (waarbij 11/9 weer een belangrijke rol speelt).Downes ziet vijf functies voor weblogs in het onderwijs:1. Docenten kunnen weblogs gebruiken als

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Course Management Systems and the Reinvention of Instruction

Docenten kunnen een elektronische leeromgeving (ELO) grosso modo op twee manieren gebruiken. Aldus de auteurs van het artikel "Course Management Systems and the Reinvention of Instruction". Zij kunnen op een nieuwe, meer sociaal-constructivistische, manier er mee aan de slag gaan of ze kunnen de traditionele manier van instructies geven er

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Authentiek leren met behulp van simulaties, gaming en cases

Op donderdag 7 oktober 2004 vond een Surf/Digitale Universiteit-bijeenkomst plaats over het gebruik van simulaties, games en cases als vormen van authentiek leren in het hoger onderwijs. Simulaties, games en cases kunnen krachtige leervormen zijn. Maar er zijn ook knelpunten. Games en simulaties worden al tientallen jaren binnen het onderwijs

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder