SURF wordt lid van het SAKAI-project

Net gelezen in Surfnet Nieuws: "Stichting SURF is onlangs lid geworden van het SAKAI-project, een Amerikaans initiatief dat zich ten doel stelt een volgende generatie ELO (Elektronische Leeromgeving) te ontwikkelen met gebruik van open source software." Een boeiende ontwikkeling. Erg verstandig om je te oriënteren op open source software voor

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Instant Messaging – Collaborative Tool or Educator’s nightmare!

Een onderzoek naar het gebruik van ICT, en in het bijzonder instant messaging (zoals MSN of ICQ) door jongeren. Waarom is het zo populair onder jongeren en welke invloed heeft instant messaging op leren? Robert Farmer van de Mount Saint Vincent Universiteit in Canada beschrijft in dit paper de stand

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Connectivism: a learning theory for the Digital Age

George Siemens heeft een prikkelend artikel -onder Creative Commons!- geschreven over "connectivism" (hoe vertalen we dat weer in normaal Nederlands?). In zijn weblog geeft hij de kern van het artikel prima weer: "Established learning theories fail to account for how learning happens in a digital age. We need a theory

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

(T)E-learning wint aan effectiviteit en efficiëntie als meer gebruik wordt gemaakt van informele vormen van (t)e-learning

Omdat mijn weblog een centrale plek binnen mijn site heeft gekregen,heb ik de aparte button "weblog" laten vervallen. Ik heb een onderdeel "citaten" (over leren, e-learning en TE-learning) aan het menu toegevoegd. Vandaag heb ik ook een nieuwe stelling gelanceerd: (T)E-learning wint aan effectiviteit en efficiëntie als meer gebruik wordt

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Open knowledgeware

Een interessante ontwikkeling is dat professionals bereid zijn om hun kennis (in de vorm van artikelen, boeken, presentaties en zelfs cursussen) gratis te verspreiden. Het bekendste voorbeeld is wellicht het Open Courseware initiatief van Massachusetts Institute of technology. Hun doelen zijn: – to provide free, searchable, access to MIT’s course

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Online leren met behulp van Wiki’s

Ik zit net via Bloglines mijn feeds (weblogs waar ik op "geabonneerd" ben) te lezen. Een aantal weblogs maken melding van het artikel "Teaching and learning online with wikis". Volgens de auteurs kun je wiki’s gebruiken voor "technology enhanced" samenwerkend leren. Voorheen: computer supported collaborative learning geheten (sinds de Online

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder