Een tijd geleden ben ik geïnterviewd door een journalist van het tijdschrift COS (Computers op School). Hij was bezig met een artikel over kansen en knelpunten bij het gebruik van games en simulaties in het onderwijs. Vandaag kreeg ik een presentexemplaar toegestuurd. De schoenen vielen me uit van de laatste
Lees verderRadicale innovaties in kennisintensieve dienstverlenende organisaties
Vanochtend hadden we een maandelijkse teamvergadering. Deze vergadering bestaat eigenlijk altijd uit een huishoudelijk en inhoudelijk gedeelte. Tijdens het inhoudelijke deel presenteerde Anna van Poucke de resultaten van haar proefschrift, genaamd ‘Creating radical innovations in Knowledge Intensive Service Firms’. Van Poucke was projectmanager van een radicaal vernieuwingsproces binnen één van
Lees verderHet Nieuwe Leren: over Urbanus VIII, Rita Verdonk, appels en peren
Vandaag is een column gepubliceerd, die ik onlangs op verzoek van de redactie van de Edusite heb geschreven. Ik heb deze column ook op mijn eigen website geplaatst. In deze column onderscheid ik drie strategieën die tegenstanders van het "nieuwe leren" gebruiken. Eigenlijk ben ik een gematigd voorstander van het
Lees verderThe Sharing Economy
George Siemens’ weblog maakte me attent op een interview in Business Week, met als titel "The Sharing Economy". het artikel bestaat uit een interview met professor Yochai Benkler van Yale University over een nieuwe "Info Age market structure, based on peer production." Benkler signaleert dat waarde gecreëerd wordt zonder dat
Lees verderEducational podcasting
Gary S. Stager ziet veel toepassingsmogelijkheden voor podcasting in het onderwijs. Podcasting offers educators and students remarkable opportunities for their voices to be heard in their local communities or the around world. One could think of podcasting as blogging without writing or as a way for every class to have
Lees verderProefschrift e-learning strategie instrument
Op vrijdag 10 juni 2005 is Pieter de Vries aan de Universiteit Twente gepromoveerd op een proefschrift over e-learning. Ik ken Pieter al een jaar of tien, toen hij vanuit CINOP zaken deed met BVEnet (in de tijd dat ik daar werkzaam was). Aangezien het e-learning wereldje klein is, komen
Lees verderGartner: nieuwe technologieën integreren met “volwassen” e-learning technologie
Onderzoeksfirma Gartner voorspelt dat bedrijven de komende vier jaar voor de grote uitdaging staan om nieuwe technologieën te integreren met de bestaande "volwassen" ICT-toepassingen voor kennismanagement en e-learning. "Knowledge workers are introducing casual use of new technologies faster than enterprises can begin to understand them," said Kathy Harris, group vice
Lees verderVerspreiding open source
In de "Open source"-weblog FLOSSE is een overzicht te vinden van landen die open source software hebben geadopteerd. De auteur suggereert ook dat landen waar Creative Commons geaccepteerd wordt, eerder open source wordt geaccepteerd.Dat kan wel zo zijn, maar toch vraag ik me af waar FLOSSE zich op baseert? Volgens
Lees verderDe volgende stap voor onderwijs en ICT
James Shimabukuro heeft een inspirerend en vooral prikkelend essay geschreven, waarin jij ideeën uiteen zet over hoe (t)e-learning er uit gaat zien. Either schools will stay the same and leave online efforts at a standstill, or our concept of school will change and allow online instruction to grow. Volgens Shimabukuro
Lees verderKlasCement
Via Smetty’s weblog kwam ik terecht bij de website KlasCement. KlasCement wordt bezocht, ontworpen en onderhouden door de basis: docenten, leerkrachten en studenten lerarenopleiding. Deze Vlaamse site wil een onafhankelijk, niet-commercieel, gratis, netoverstijgend en vakoverschrijdend uitwisselingsplatform en forum zijn, onderhouden door leerkrachten en studenten van leraren opleidingen. Je kunt hier
Lees verder