What Works in Distance Learning is een website met een flink aantal richtlijnen voor het ontwerp en de ontwikkeling van strategieën voor afstandsleren. "This document provides up-to-date guidance for researchers, instructors, program managers and instructional or assessment designers of DL programs, and can serve as a best practices guide for
Lees verderVergelijking Moodle-BlackBoard
Moodle is een open source elektronische leeromgeving. Mede omdat je geen licentiekosten hoeft te betalen, neemt Moodle in populariteit toe. BlackBoard is op dit moment binnen het onderwijs waarschijnlijk de meest gebruikte elektronische leeromgeving. In den beginne hoefden onderwijsinstellingen er niets voor te betalen. Inmiddels zijn forse licentiekosten aan het
Lees verderCommunicatietheorieën
Via de weblog van Stephen Downes kwam ik terecht op een interessante site van de Universiteit Twente over communicatietheorieën. Via de optie "Theory clusters" vind je tientallen theorieën, op het gebied van interpersoonlijke communicatie, communicatie binnen organisaties of communicatie en informatie technologie. De theorieën worden volgens een vast format beschreven
Lees verderChemistry collective
Ik ben betrokken bij een project waarbij een elektronische leeromgeving op een activerende manier binnen het scheikunde onderwijs ingezet gaat worden. Via de weblog van het e-learning Centre kom ik net een interessante website tegen voor academisch scheikunde onderwijs. Het gaat om de ChemCollective, een website waarop docenten en studenten
Lees verderEen schaap met vijf poten
Om ICT met succes binnen het dagelijks onderwijs te helpen integreren, hebben docenten iemand nodig die hen met raad en daad bijstaat. Volgens Cheryl Whitfield is dat tenminste een stap in de juiste richting. Volgens Whitfield moet deze "technology facilitator" over vijf belangrijke eigenschappen beschikken. "Based on our experiences and
Lees verderStudentbeleving digitaal portfolio
"Uit ervaringen met de implementatie van portfoliosystemen is gebleken dat de praktijkweerbarstiger is dan men had verwacht. Studenten staan bijvoorbeeld sceptisch ten opzichte van het portfolio en reflectie, en zij ervaren een langetermijnontwikkeling als lastig omdat zij meer op de korte termijn gericht zijn. Docenten missen nogal eens deskundigheid in
Lees verderGratis illustraties
In de weblog van Graham Attwell kwam ik een herkenbaar "probleem" tegen. "Been desperately looking for free pictures lately to try to brighten up the usual dull project reports. And when aimlessly surfing my RSS feeds – diversion tactic from getting down to work – stumbled on this brilliant listing
Lees verderWet van Moore bestaat 40 jaar
Tijdens menig ICT-gerelateerde presentatie en artikel wordt ie wel aangehaald: de wet van Moore. Deze "wet" moet illustreren dat we over steeds krachtiger computers kunnen beschikken omdat computerchips steeds meer transistors kunnen bevatten. De wet van Moore bestaat inmiddels 40 jaar. In dit leesbaar artikel schrijft Michael Kanellos over de
Lees verderSemantische web en (t)e-learning
In het artikel "Network-Based Learning and Assessment Applications on the Semantic Web" probeert David Gibson te illustreren hoe (t)e-learning verandert als gevolg van het semantische web. Albert Benschop definieert dit als "een netwerk van betekenisvolle gegevens dat op een zodanig wijze is gestructureerd dat een computerprogramma over voldoende informatie over
Lees verderVind je weg in de informatiestroom
Marja Verstelle en Pierre Gorissen hebben in de aprilversie van de nieuwsbrief van de e-learning themasite van SURF een zeer leesbaar artikel geschreven over newsfeeds. In de bijdrage met de titel "Stel je persoonlijke krant samen" beschrijven ze hoe je met behulp van newsfeeds een weg kunt vinden in de
Lees verder