Weblog BlackBoard

Op dit moment vindt in Baltimore de mondiale BlackBoard Users Conference plaats. Ter gelegenheid hiervan heeft BlackBoard een weblog gelanceerd. Als voorzitter van het Utrechtse BlackBoard Consortium moet deze weblog natuurlijk in mij RSS-feed reader worden opgenomen. Ben benieuwd of onze Amerikaanse vrienden regelmatig via deze weblog communiceren. En ik

Lees verder

Blogvangelisatie?

De laatste tijd kom ik wel eens de term "blogvangelisatie"  tegen. Een samentrekking van weblog en evangelisatie, natuurlijk. Hieronder vallen activiteiten die er toe moeten leiden dat -met name- docenten overtuigd worden van het nut van weblogs. Volgens mij moeten we dat niet doen. We hebben volgens mij te lang

Lees verder

Communities of inquiry

Een tijd geleden heb ik aandacht besteed aan het boek "E–Learning in the 21st century". Centraal in dit boek staat het "community of inquiry" model. In deze "gemeenschap" zijn studenten in staat verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leren. Leren vindt dan plaats via "negotiating meaning, diagnosing misconceptions, and challenging

Lees verder

Klaar voor e-learning?

Karl Kapp beschrijft in de april-editie van Learning Circuits hoe je kunt bepalen welke e-learning toepassing geschikt is voor een organisatie. Kapp betrekt vier aspecten bij de e-learning readiness beoordeling. In de eerste plaats moet een organisatie vragen beantwoorden die zicht geven op de "business needs" en de organisatiestrategie. Het

Lees verder

Over gepersonaliseerd leren, geïntegreerde technologieën en e-portfolio’s

Susan LaCour heeft een interessant en illustatief artikel geschreven met als titel "The Future of Integration, Personalization, and ePortfolio Technologies": "These technologies will enable learners to have more control over how, where, and when they experience educational and professional development in pursuit of their individual goals. Learners of all ages

Lees verder