De Nederlandse kenniseconomie scoort met een 6,3 maar net voldoende. Althans volgens het onderzoek "Slimmer kennis delen". Volgens de onderzoekers hebben we in Nederland voldoende ideeën, maar worden deze niet uitgevoerd. Opvallend is dat de respondenten wel verwachten dat hier verbetering in zal optreden. Met betrekking tot e-learning ben ik
Lees verderADSL-problemen
Sinds de kerstvakantie heb ik problemen met mijn ADSL-aansluiting. Sinds afgelopen zaterdag heb ik thuis zelfs een week niet op Internet gekund. Vanochtend is een monteur langs geweest. Die heeft een nieuwe splitter aangesloten, die ik op advies van de helpdesk had aangeschaft. Ik had deze ook aangesloten. Maar had
Lees verderWeb service technology en pedagogische diversiteit bij e-learning
De laatste dagen word ik via mijn feeds vaak gewezen op een artikel van Scott Wilson. "Scott Wilson explores technology and pedagogy and suggests that a service oriented approach to system design could lead to greater pedagogic diversity." Mijn aandacht is zeker gevestigd. Ben ook aan het artikel begonnen, maar
Lees verderEen blik in de toekomst van het leren
Gelezen op de e-learning site van SURF: "Harm Weistra beschrijft in het artikel ‘Scenarioplanning: een blik in de toekomst van het leren’ twee scenariostudies die het afgelopen jaar zijn verschenen. Hij beschrijft en vergelijkt: ‘Leerpraktijken van 2020′ van het IVLOS en de Edinburgh Scenario’s (..). Bij de uitwerking van deze
Lees verderOnline docenten evalueren (deel 2)
Begin januari 2005 blogde ik over een website waar studenten docenten online kunnen evalueren. Onlangs kwam ik bij de opleiding Informatica aan de Universiteit Utrecht een meer zorgvuldige applicatie tegen (die men uiteraard zelf had ontwikkeld). Docenten kunnen met deze tool zelf online evaluaties samenstellen. Ze putten daarbij uit een
Lees verderRssonderwijs.nl
Sipke Kloosterman is eind 2004 gestart met RSSOnderwijs.nl. Hij bundelt hier hier feeds over onderwijs, aangevuld met losse berichten, tot een feed per doelgroep (zoals primair onderwijs, hoger onderwijs en BVE-onderwijs). Het gaat daarbij overigens niet om weblogs. Het is ook mogelijk om zelf berichten toe te voegen (niet als
Lees verderHulpmiddel bij het ontwikkelen van een e-learning strategie
Becta en NSCL hebben een matrix ontwikkeld die organisaties binnen de "learning and skills sector" moet helpen bij het ontwikkelen van een e-learning strategie. Je kunt via deze matrix de huidige situatie in kaart brengen en vervolgens een actieplan formuleren. De ontwikkelaars onderscheiden vijf categorieën: 1. Vision and Planning 2.
Lees verderSneller leren door beter online te lezen
In het kader van een Europees project (5th framework) heeft professor Zambarbieri onderzoek gedaan naar ontwerpregels (guidelines) voor e-learning cursussen: "After analysing how people stare at computer screens, a European team has developed some 20 guidelines for improving electronic-page layout and a new assessment methodology for e-learning systems." (Bron) De
Lees verderGereedschap voor rapid e-learning
Ik kwam vandaag een applicatie tegen die zich profileert als gereedschap om in teamverband "rapid e-learning" te ontwikkelen. Het product heet "Course Avenue". Het concept -in teams op korte termijn content ontwikkelen- vind ik wel aardig. Verder word je niet veel wijzer van de site. Je moet bijvoorbeeld een live
Lees verderE-learning in het Verenigd Koninkrijk
Bij de invoering van e-learning kun je drie ontwikkelstadia onderscheiden (bron: Rubens, W. (2003). Omzien in verwondering: de (prille) geschiedenis van e-learning?. In: Rubens, W., Tjepkema, S., Poell, R., Wagenaar, S. & Dekker, H. (Eds) (2003). E-learning: meerwaarde of meer van hetzelfde?. HRD Thema (4)(3). Deventer: Kluwer. 9-17). Het eerste
Lees verder