Will Richardson onderhoudt een weblog over het gebruik van weblogs, wiki´s, RSS) en aanverwante technologieèn’ in het basisonderwijs (K-12). In dit paper (PDF-formaat) beschrijft hij op een toegankelijke manier hoe RSS (Rich Site Summary of Real Simple Syndication) gebruikt kan worden in het onderwijs. Richardson leidt het onderwerp in en
Lees verderInteractiviteit in online cursussen
Via de weblog "Online Learning Update" kwam ik terecht bij het artikel "Guidelines for Establishing Interactivity in Online Courses" van een zekere Mark Mabrito (Associate Professor bij de Purdue University Calumet). Mabrito geeft in dit artikel suggesties hoe je als docent interactiviteit in digitale leeromgevingen kunt inbouwen. Het meest interessante
Lees verderE-learning on a Shoestring
Frankie Forsyth, directeur van het Australische Pelion Consulting, heeft een toegankelijk paper geschreven (PDF-formaat) voor ‘flexible learning leaders" (zeg maar opleidings- en onderwijsmanagers die leren meer flexibel willen maken), die willen starten met (t)e-learning. Stephen Downes schrijft over dit paper: "Comprehensive, clear and well-written, this guide providing practical advice on
Lees verderPush en pull!
Ik gebruik Bloglines om "RSS-feeds" van weblogs te lezen. Toen ik vrijdag j.l. inlogde, presenteerde Bloglines een overzicht van weblogs waarvan de metadata overeenkwam met de metadata van weblogs waar ik al op "geabonneerd" was. Of ik wellicht geinteresseerd was om me ook op deze weblogs te abonneren. Niet alle
Lees verderOndersteunt ICT “Inquiry-Based Learning”?
Glenn M. Kleiman, directeur van het Education Development Center, probeert in dit artikel de vraag te beantwoorden of ICT helpt "Inquiry-Based Learning?" te ondersteunen. Je kunt Inquiry-Based Learning wellicht het beste omschrijven als een vorm van samenwerkend leren, waarbij lerenden op een actief onderzoekende, projectmatige, manier leren. Kleiman beschrijft een
Lees verderMoeizame innovatie?
Volgens adviesbureau Ernst & Young is het droevig gesteld met het innoverend vermogen van ICT in Nederland. Ze signaleren dat het midden- en kleinbedrijf meer investeert in ICT. Verder is de beveiliging (o.a. tegen virussen) een belangrijk thema binnen het bedrijfsleven. Maar research, eigen productontwikkeling en het ontwikkelen van nieuwe
Lees verderWaarom stoppen studenten met online cursussen?
Pedro A. Willging en Scott D. Johnson van de Universiteit van Illinois presenteren in hun artikel “Factors that influence students’ decision to dropout of online courses” resultaten van een onderzoek naar de uitval van studenten uit e-learning cursussen. Ze hebben niet één dominante reden gevonden. Ze onderscheiden persoonlijke redenen (bijvoorbeeld
Lees verderOnline Educa interessanter dan de TechLearn?
Jay Cross blikt deze week in zijn weblog terug op de Online Educa. Hij is behoorlijk lyrisch: "While Online Educa has surpassed TechLearn in attendance and influence, it is a different sort of event entirely. " DeTechLearn is een jaarlijks congres dat Elliot Masie organiseert. Heb ik altijd wel eens
Lees verderNieuwe Internetbronnen aan mijn website toegevoegd
Ik heb een aantal Internetbronnen aan mijn website toegevoegd. Corporate e-learning Een aantal studenten educational technology aan de universiteit van Calgary hebben in het kader van hun studie een website "corporate e-learning" gemaakt. Deze site bestaat uit vier hoofdonderdelen: strategy and planning, infrastructure, design and development, facilitators/learners en evaluation/knowledge management.
Lees verderSURF wordt lid van het SAKAI-project
Net gelezen in Surfnet Nieuws: "Stichting SURF is onlangs lid geworden van het SAKAI-project, een Amerikaans initiatief dat zich ten doel stelt een volgende generatie ELO (Elektronische Leeromgeving) te ontwikkelen met gebruik van open source software." Een boeiende ontwikkeling. Erg verstandig om je te oriënteren op open source software voor
Lees verder