Peer-to-peer leren dankzij blockchain-technologie

Bij blockchain-technologie wordt de tussenpersoon bij waarde-transacties uitgeschakeld. dankzij deze technologie doen individuen rechtstreeks ‘zaken’ met elkaar. Toegepast op onderwijs en opleiden betekent dit dat ‘peer-to-peer’ leren mogelijk wordt. Maar of deze ontwikkeling zal leiden tot het einde van de onderwijsinstelling, mag betwijfeld worden.

blockchain credentials

Bron: MIT Media Lab

In “Auf der Blockchain können wir das Lernen neu erfinden” (via Martin Ebner) komt de Duitse blockchain-expert Shermin Voshmgir aan het woord. Zij legt uit wat Blockchain is: peer-to-peer waarde-transacties zonder tussenpersoon helpen realiseren, dankzij een decentraal netwerk van computers. Deze technologie is volgens Voshmgir nog niet breed geaccepteerd omdat de gebruikersvriendelijkheid vooralsnog te wensen overlaat. Op dit moment wordt blockchain technologie vooral in de financiële sector gebruikt (geldtransacties mogelijk maken zonder banken).

Deze technologie kan ook peer-to-peer onderwijs mogelijk maken en peer-to-peer publicaties bevorderen waarbij experts zonder tussenkomst van een redactie papers beoordelen. Je kunt ook hypotheses vastleggen voordat je onderzoek gaat uitvoeren zodat deze hypotheses na publicatie van het onderzoek nog steeds beschikbaar zijn.

In deze Duitstalige publicatie wordt ook ingegaan om de achterliggende techniek en op de betrouwbaarheid via zogenaamde ‘smart contracts’. Shermin Voshmgir stelt daarbij dat nog de nodige kinderziektes te overwinnen zijn. Via zogenaamde Verifiable Claims wil men bijvoorbeeld bewijsmateriaal van bepaalde transacties (zoals het afronden van een studie) organiseren. Je kunt daarbij ook zelf bepalen wat voor claims je erkent, en van wie. Dankzij de decentrale technologie worden claims dan gecontroleerd terwijl nagenoeg onmogelijk is dat gefraudeerd wordt met claims. Je moet immers een groot deel van het decentrale netwerk manipuleren.

Erkenningen van bekwaamheden kunnen op deze manier worden gerealiseerd. Experts waar jij bijvoorbeeld mee hebt samengewerkt, kunnen jouw expertise bevestigen. Je kunt het vergelijken met de ‘endorsments’ op LinkedIn waarbij mensen uit jouw netwerk hun waardering uitspreken over jouw deskundigheid. Het verschil met LinkedIn is, dat deze waarderingen dankzij blockchain-technologie decentraal worden opgeslagen en onderbouwd met bewijsmateriaal.

Shermin Voshmgir gelooft sterk in de kracht van peer-to-peer en meent zelfs dat deze benadering centrale instituten zoals universiteiten en hogescholen kan vervangen die zij als hopeloos verouderd beschouwt. Reputatiesystemen verstrekken dan decentrale certificaten. Doordat veel meer mensen expertise erkennen, voorkom je ook willekeur van individuele beoordelingen. Als iemand zich beter voordoet dan hij is, wordt dat ook meteen economisch afgestraft. Universiteiten en hogescholen zouden volgens Voshmgir deze ontwikkeling moeten gebruiken om alternatieve manieren van studeren te ontwikkelen.

Deze benadering doet mij denken aan de periode voordat we beschikten over onderwijsinstellingen. Kinderen van rijken leerden van individuele wijsgeren die daarvoor betaald werden. Een gezel liep mee met een meester die de gezel het ambacht bijbracht. Via blockchain-technologie kunnen bekwaamheden door deskundige individuen erkend en gewaardeerd worden, ongeacht hoe deze ontwikkeld zijn.

Het succes van deze ontwikkeling is niet alleen afhankelijk van de gebruiksvriendelijkheid en het overwinnen van kinderziektes, maar vooral ook van de maatschappelijke acceptatie. Net als de opkomst van alternatieve aanbieders verwacht ik de eerste toepassingen van blockchain-technologie tegen te komen op het gebied van een leven lang leren.

Ik geloof er bijvoorbeeld niet in dat jongeren op deze manier een equivalent van een school voor voortgezet onderwijs kunnen afronden. Deze ontwikkeling impliceert immers een hoge mate van zelfsturing. Daarnaast heeft een school m.i. een belangrijke functie doordat jongeren er samen komen, van elkaar leren en van volwassenen leren. De school is, als het goed is, meer dan een tussenpersoon die transacties afhandelt.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Didactisch gebruik technologie
Tags: , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Volg

Subscribe via RSS
oktober 2017
m D w d v Z Z
« sep    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Archief

Categorieën

%d bloggers liken dit:
Spring naar werkbalk