Praktische gevolgen va radicale opvattingen over leren (#in)

Nick Shackleton-Jones (Manager Online & Informal Learning van de BBC) formuleert een aantal praktische gevolgen van nieuwe, radicaal andere, opvattingen over leren:

  • Geen cursussen, maar bronnen. Volgens Shackleton-Jones dienen cursussen er vaak toe om een autoriteit te bewijzen dat je geslaagd bent voor een test, en tijd hebt besteed aan een onderwerp. Hij schrijft:

    as a rule of thumb resources satisfy a learning need and the format scarcely matters – if that were not true, Google would not be the success that it is.

  • Verhalen, scenario’s en simulaties maken leren veel meer betekenisvol, en zorgen ervoor dat leeractiviteiten veel meer beklijven.
  • Connect peers. Mensen hebben zelf vaak al veel expertise. Shackleton-Jones schrijft:

    The ‘trusted peer’ or ‘respected expert’ relationships alter the nature of the learning itself, and unless we can provide these, we should question our dependence on forced learning contexts.

  • Leren moet plaats vinden in de realistische, uitdagende, situaties. Weg met de transfer van informatie, waar cursussen vaak vanuit gaan.

Nick Shackleton-Jones’ bijdrage heeft vooral betrekking op leren binnen bedrijven. Daar kun je je inderdaad afvragen of een cursus meestal het juiste antwoord is op de leervragen. Binnen het onderwijs heeft het concept ‘cursus’ een duidelijk andere betekenis. Ook is het in het onderwijs niet altijd mogelijk om te leren in realistische situaties. Desalniettemin kan het onderwijs ook best ‘informeler’ worden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *