Reflectietoolbox: hulpmiddel om te leren reflecteren

Reflecteren is een belangrijk voor verdiepend leren. Toch is reflecteren niet onomstreden en best complex. De reflectietoolbox kan hierbij helpen.

Reflectietoolbox

Afbeelding: http://www.reflectietoolbox.nl/

Op de website van het Ixperium wordt deze week aandacht besteed aan de reflectietoolbox die is ontwikkeld door het Designteam Niveau2plus van ROC De Leijgraaf. Een team van docenten van deze mbo-instelling heeft samen met lerarenopleiders en onderzoekers van de Hogeschool Arnhem-Nijmegen een site gemaakt waar docenten en lerenden diverse tools, werkvormen en handreikingen vinden ten behoeve van het reflecteren.

Lerenden vinden er o.a. bondige informatie over het nut van reflecteren. Docenten treffen er onder meer informatie aan over wanneer welke reflectievormen geschikt zijn voor welke situatie (van reflecteren op een periode, via reflecteren op een activiteit tot reflecteren in het kader van doorstroom).

Per reflectievorm en tool is een omschrijving opgenomen, wordt de werkwijze beschreven, zijn eisen geformuleerd en worden tips of voorbeelden gegeven. Een wat aparte categorie tools is de categorie “digitale tools”. Ook bij andere typen tools -zoals Audio-video-foto- worden namelijk digitale tools gebruikt.

Een zeer uitgebreide en informatieve site. De inhoud is m.i. ook relevant voor andere onderwijssoorten dan niveau 2 van het mbo.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Didactisch gebruik technologie
Tags: , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Volg

Subscribe via RSS
september 2017
m D w d v Z Z
« aug    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Archief

Categorieën

%d bloggers liken dit:
Spring naar werkbalk