Schat ik de impact van Pokemon Go voor het onderwijs verkeerd in?

Onlangs kreeg ik via Twitter forse kritiek op mijn kritische beschouwing van de relevantie van Pokemon Go voor het onderwijs. In deze blogpost ga ik in op de argumenten.

Pokemon Go
Afbeelding iCulture

Een paar dagen geleden herblogde Komensky Post mijn bijdrage Hoe relevant is Pokemon Go voor het onderwijs? die ik op 13 juli 2016 schreef. In deze bijdrage uit ik mijn ergernis over het feit dat sommige mensen weer roepen dat we weer een revolutionaire technologie voor het onderwijs te pakken hebben. Ik benoem daarin ook redenen die mensen aangeven om de opkomst van dit spel toe te juichen, maar ook verschillende bezwaren. Ik eindig mijn bijdrage met:

De relevantie van de game voor het onderwijs is op dit moment vooral als casus op het gebied van mediawijsheid. Daarbij valt me op hoe hardleers wij als mensen zijn. Keer op keer weten grote groepen gebruikers zichzelf niet te matigen, met de nodige nadelen en risico’s als gevolg. Als we nu eens vanaf het begin dergelijke games selectief zouden spelen, dan zou het plezier groter zijn.

Zondagavond en gisterochtend was dit reden voor Piet van Schaick Zillesen (@pietvsz) om te stellen

  • dat ik niet open sta voor de mogelijkheden onderwijs aan te laten sluiten bij de belevingswereld van leerlingen,
  • dat ik onvoldoende de mogelijkheden van nieuwe technologie zie (hetgeen Annet Smith -@annetsmith- de uitspraak doet ontlokken: “Nou breekt mijn klomp”),
  • dat ik over het algemeen goede stukjes schrijf, die aansluiten bij de huidige praktijk, maar dat ik weinig gevoel heb voor “out of the box”.

Piet licht zijn oordeel ook toe:

  • Pokemon Go is een eyeopener voor velen die nog geen kennis hebben genomen van augmented reality.
  • Pokemon Go laat zien wat mogelijk is. Iedere nieuwe technologie heeft volgens hem zo’n zgn ‘ killer-app’ nodig om door te breken.
  • Pokemon Go moet niet als game in onderwijs worden ingezet, daar is het niet voor bedoeld en ontworpen, maar het is zeker geschikt als actueel thema om bij aan te sluiten op tal van plaatsen in het curriculum, want het leeft.
  • Pokemon Go inspireert om augmented reality te maken, die wel kan worden ingezet.

Hij mist deze argumenten in mijn bijdrage, en vindt de blogpost daarom van weinig visie getuigen.

Ik probeer al vele jaren op een positief-kritische manier te kijken naar de mogelijkheden van ICT voor leren, opleiden en onderwijs. Daarbij probeer ik nieuwe technologieën op hun pedagogisch-didactische merites te beoordelen. Dat leidt tot positieve, maar ook kritische bijdragen. Over serious games, augmented reality, gamification en virtual reality ben ik over het algemeen positief. Ik zie ook veel mogelijkheden voor smartphones, maar vind wel dat ze in de klas zeer selectief gebruikt worden. Check de tags over serious games, gamification, augmended reality, virtual reality en smartphone maar. Ik ken ook verschillende mensen die vinden dat ik te enthousiast over de mogelijkheden van ICT voor leren ben.

Verder wijs ik wel graag op het risico om door te slaan in het gebruik van nieuwe technologie. Zo merk ik zelf dat sociale media en notificaties erg kunnen afleiden. Ik ben mede gestopt met Foursquare omdat mijn omgeving zich ergerde aan het feit dat ik eerst incheckte voordat ik een gesprek aanging. Zelf erger ik me ook als ik in gesprek ben met mensen die ook proberen online met anderen te converseren. Ik heb een vriend ooit gedreigd dat hij de drankrekening moest betalen als hij nog 1x zijn smartphone zou pakken. We waren met z’n vieren en dronken trappist. Het hielp, dus. Op straat zie ik met regelmaat gevaarlijke situaties doordat mensen achter het stuur of op de fiets met hun smartphone bezig zijn. Verder laat ik Piet’s oordeel over mij voor wat het is.

Piet’s inhoudelijke reactie vraagt wel om een serieus weerwoord (en ik vind Twitter daar niet geschikt voor).

Zoals gezegd ben ik zelf geen online gamer. Ik besteed veel tijd online, en wil de rest van de tijd graag aan andere zaken besteden. Ik vind het uiteraard prima als andere mensen wel veel plezier besteden aan online spellen, zoals Pokemon Go. Iedereen mag zelf weten wat ie in zijn vrije tijd doet, zolang ie een ander daar maar niet mee schaadt. Pokemon Go heeft als bijkomend voordeel dat mensen naar buiten gaan, en bewegen. Ik noemde dat al in mijn eerdere blogpost.

Pokemon Go is voor veel mensen inderdaad de eerste kennismaking met augmented reality.  Volgens Piet heeft elke toepassing zo’n ‘killer app’ nodig. Het eerste gedeelte klopt inderdaad. Het is echter maar de vraag of toepassingen als AR Learn of GameOn2PlayOut nu aan populariteit winnen. Pokemon Go kan ook verkeerde verwachtingen omtrent augmented reality en serious gaming wekken. De meeste didactische toepassingen van augmented reality en serious gaming zijn een stuk saaier en complexer. Leren is immers niet alleen een lolletje, en vaak hard werken.

Ik heb ook altijd een hekel gehad als het gaat om hypes bij nieuwe technologie. Nieuwe technologieën worden met regelmaat met te hoge verwachtingen geïntroduceerd. Niet zo zeer altijd door de ontwikkelaars zelf, maar door de schil van opiniemakers en consultants er om heen. We hebben dat bijvoorbeeld gezien met het internet zelf, met Second Live, met de iPad, met massive open online courses, in mindere mate met de cardboards en nu dreigt dat met Pokemon Go ook te gebeuren. De verwachtingen dat dergelijke technologieën “will revolutionize education” zijn nog nooit waargemaakt. Dat kan als een boemerang gaan werken, en leiden tot teleurstellingen. Dit komt de acceptatie van ‘technology enhanced learning’ niet ten goede.

Piet meent dat Pokemon Go als actueel thema op school aandacht zou moeten krijgen. Daar ben ik het mee eens. Dat bedoel ik ook met Pokemon Go als casus voor mediawijsheid. In het rekenonderwijs kun je ook gebruik maken van Pokemon als voorbeeld. Ik ben het met Piet eens dat je Pokemon Go niet als game in het onderwijs zou moeten inzetten. Ik ben overigens niet tegen het gebruik van reguliere games als je er leerresultaten mee kunt behalen. Al moet je daar ook mee uitkijken. Vanochtend kwam ik bijvoorbeeld de volgende uitspraak van John Moravec tegen:

Uitspraak Moravec

Ik geloof er ook niet in dat jongeren er in trappen dat je saai onderwijs ‘opleukt’ met games.

Inspireert Pokemon Go dan tot het zelf ontwikkelen van augmented reality, zoals Piet stelt? Dat is maar de vraag. Wellicht wel, wellicht niet. Het is ook afhankelijk van de complexiteit van educatieve augmented reality-toepassingen.

Ik ben al met al minder optimistisch over de positieve impact van Pokemon Go op de acceptatie van augmented reality en serious gaming in het onderwijs, dan Piet van Schaick Zillesen. Als de hype over (half) jaar voorbij is, kunnen we de balans opmaken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

5 reacties

  1. Nou Wilfred, als je dit al forse kritiek noemt zal ik maar niet met je delen wat ik soms over me heen krijg!
    Wanneer ik daarop net zo uitgebreid zou reageren als jij nu doet, kon ik mijn baan wel opzeggen;-)

    Maar ik waardeer het bijzonder dat je zo uitgebreid toelicht waarom je hier zo over denkt en ik kan het alleen maar met je eens zijn.
    Ik heb bij Piet op zijn Twitter tijdlijn, op zijn website en op zijn persoonlijke site gezocht naar concrete voorbeelden van wat hem dan voor ogen staat, maar heb het daar niet kunnen vinden.
    Dat Pokemon Go inspireert het om augmented reality te maken, die wel kan worden ingezet zoals Piet stelt hoop ik met hem, maar moet het eerst nog zien gebeuren. Welke educatieve uitgeverij heeft de kennis in huis om hier op een goede en verantwoorde manier op in te haken?
    Pratend over AR in het onderwijs komen we meestal toch niet veel verder dan het voorbeeld van BMW in de werkplaats (dat overigens in scene gezet was).
    Ik denk zelf dat wanneer je als school educatieve inhoud gaat aanbieden dat een beetje lijkt op het concept van Pokemon Go, de leerlingen je alleen maar wat meewarig zullen aankijken.
    Vergelijk het met een meester die in een broek gaat lopen met kapotte knieën, om beter aan te sluiten bij de leefwereld van zijn leerlingen…

    Maar nogmaals lof dat je je niet laat verleiden tot korte reacties in 140 tekens, maar de tijd neemt er zo uitgebreid op in te gaan.
    Ik hoop ook dat meer mensen hier de moeite nemen om te reageren. Wie weet wordt dit dan wel die blogpost die we kunnen voordragen aan De Onderwijsraad:-)

  2. Dag Willem,

    Dank voor je reactie. Er zijn meer educatieve toepassingen van AR. Ik noem er twee in deze blogpost. Ik ken overigens geen voorbeelden van educatieve uitgeverijen. Wel van apart gemaakte toepassingen (scholen samen met de OU bijvoorbeeld). Je moet inderdaad niet proberen dit te imiteren.

  3. Net zette Wilem K dit blog in de schijnwerper. Waarom moeten we altijd doelen en diepere betekenissen enz zoeken bij iets waar je gewoon kan van genieten. Voordelen, nadelen heb je overal en of dit nou de opstap is naar ander of beter onderwijs, ik geloof er niks van. Wel geniet ik van de jeugd die gezellig hier in het centrum van Assen beweegt en met elkaar communiceert. Ik geniet van mijn leeftijdgenoten op twitter die weer een zeldzame pokemon hebben uitgebroed. En ik vind het geinig dat vorige week tijdens een feestje het gesprek op PokemonGo kwam en iemand aan mijn dochter vroeg: ” Speel jij het ook?” Waarop zij ontkennend antwoordde en vervolgde ” mijn moeder wel” En ze schaamde zich daarvoor! ?
    De dino’s van AH waren ook leuk, tekeningen tot leven laten komen via de app Quiver is ook fun om met leerlingen te doen. Zo is er iedere keer wel weer iets nieuws. Je onderwijs verandert er niet door, maar ik weet wel dat ik aan de pokestops kan refereren als wij een bijeenkomst hebben over struikelstenen.
    Zelf ben ik trouwens dol op hypes. Heb vorig jaar de apps Meerkat en Periscope vergeleken met leerlingen. Op dat soort lessen kan je later terugkomen en iederren herinnert zich het .
    PokemonGo, ik houd er van (en heb inmiddels 77 in mijn pokedex) voor zolang het duurt …

  4. Veel plezier ermee. In mijn blogpost geef ik ook aan dat mensen die er lol in hebben, vooral moeten spelen. Maar mijn punt is dat bij elke nieuwe hype of technologie de vraag wordt gesteld hoe we dit kunnen inzetten in het onderwijs, of zelfs wordt beweerd dat de betreffende technologie het onderwijs zal veranderen. Daar heb ik problemen mee (omdat er namelijk lang niet altijd aanleiding toe is). Meerkat en Periscope maken overigens deel uit van een trend, geen hype 😉

  5. Beste Wilfred , we zijn het eens! Meerkat en Periscope an sich vind ik wel hypes, niemand is er nog mee bezig . Live streamen is wel een trend, dat gebeurt nu veelal met facebook en snapchat. Let wel, ik baseer deze uitspraak op wat ik om me heen zie. Fijne dag !

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.