Simultaan onderwijs: tegelijkertijd online en face-to-face onderwijs verzorgen

De afgelopen maanden is menig onderwijsinstelling overgegaan op het verzorgen van onderwijs waarbij de helft van de leerlingen online participeert, terwijl de andere helft zich fysiek in de klas bevindt en les krijgt. Ik stel voor dat we dit onderwijs voortaan ‘simultaan onderwijs’ noemen.

Het komt al langer voor dat leerlingen -bijvoorbeeld door langdurige ziekte- niet in staat zijn face-to-face deel te nemen aan onderwijs, maar online participeren. KPN heeft daar zelfs een apart apparaat voor ontwikkeld. De laatste tijd wordt deze manier van onderwijs verzorgen op grote schaal toegepast.

Ik merk dat er behoefte is om deze aanpak te typeren. In mei heb ik bij gebrek aan beter geschreven over het om-en-om-model, als  een variant van blended learning. Vaak wordt hiervoor op dit moment de term ‘hybride onderwijs’ genoemd. Waarschijnlijk omdat in Engelstalige artikelen gesproken wordt van ‘hybrid education’. In het Engels wordt de term ‘hybrid’ overigens ook weleens als synoniem voor ‘blended’ gebruikt.

In Nederland spreken we in het kader van beroepsonderwijs echter al langer van hybride onderwijs als leeromgevingen ontstaan waarbij school en werken samen komen.

Dit is allemaal nogal verwarrend.

Daarom stel ik voor om het voortaan te hebben over simultaan onderwijs. Ik dacht vanochtend dat deze term nog niet bestond. Een korte zoektocht laat echter zien dat Fifi Schwarz deze term begin juli in dit kader al heeft gebruikt.

Je komt zelfs nog oudere verwijzingen tegen (niet zo heel veel), en met weer een andere betekenis zoals uit deze blogpost van Pedro de Bruyckere blijkt (geen individueel onderwijs, maar instructies geven aan meerdere leerlingen tegelijkertijd). Aangezien deze betekenis m.i. nog amper wordt gebruikt, en betekenissen ook evolueren, kunnen we de term ‘simultaan onderwijs’ m.i. nu prima gebruiken voor tegelijkertijd fysiek en online op afstand onderwijs verzorgen. Bovendien illustreert deze term ook de complexiteit van deze aanpak (schaken op meerdere borden tegelijkertijd).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,
Top

%d bloggers liken dit: