Slimmer leren, slimmere leertechnologieën

Leertechnologieën worden krachtiger en maken ook ‘slimmere manieren’ van leren mogelijk, waarbij leren nauw aansluit bij werkprocessen. In deze blogpost geef ik twee voorbeelden.

Donald Clark meent dat leren in feite onderdeel moet zijn van je werk en dat de technologieën die je voor leren inzet in feite onzichtbaar zouden moeten zijn. Verder zou je volgens hem vooral moeten aansluiten op de workflow van werknemers en hen niet overbelasten met te veel werk. Ook zouden leertechnologieën dialogen moeten ondersteunen, omdat dialogen juist belangrijk voor leren zijn.
Volgens Donald doen chatbots dat. Een voorbeeld is de chatbot Otto van Learning Pool, waar Donald aan verbonden is. Je kunt een vraag stellen aan deze robot en je krijgt een reactie op basis van informatie uit een leermanagementsysteem of van een mens. Deze chatbot heeft toegang tot allerlei bronnen, binnen het systeem of elders online. Als je een vraag stelt aan de chatbot, dan krijg je een antwoord of een aantal suggesties op basis waarvan je kunt specificeren wat je wilt weten.

Het tweede voorbeeld betreft de applicatie Slack. De bijdrage How To Use Slack To Support Learning In Your Workflow is waarschijnlijk van een medewerker van Slack die lyrisch is of de eigen toepassing. Als je daar echter doorheen prikt, staan hier best wetenswaardige zaken in.

Slack is een laagdrempelige tool waarmee je kunt communiceren, interacteren en samenwerken. Berichten komen in een kanaal waar anderen lid van kunnen zijn. Slack werkt met berichten (messaging), notificaties en het delen van documenten. De applicatie werkt zoals je verwacht dat deze werkt (meent de auteur). De gebruiker bepaalt van welke kanalen de gebruiker lid wil zijn.

Slack probeert goed te doen waar andere bedrijfsnetwerken en communities in falen. Slack maakt namelijk deel uit van je workflow. Je maakt het gebruik snel tot je werkgewoonte. Het kost geen extra moeite. Mijn eigen ervaring is overigens dat dat best tegen kan vallen omdat veel mensen heel erg gehecht aan mail zijn.

Slack werkt goed als er sprake is van een klimaat van psychologische veiligheid en vertrouwen. Teams gebruiken Slack ook onderling kennis te delen. Je kunt kanalen hebben met een duidelijke focus waar je onder meer content kunt delen. Je kunt content van commentaar voorzien waarmee je de relevantie en context aangeeft. Bovendien is het belangrijk dat je regelmatig nieuwe bronnen deelt.

Erg handig is ook de mogelijkheid om andere applicaties te integreren met Slack. Onlangs is de mogelijkheid gecreëerd Anders Pink te integreren met Slack. Anders Pink is een toepassing waarmee je online informatie op basis van interesses kunt cureren. Met deze applicatie kun je bijvoorbeeld briefings kunt maken. Dit zijn verzamelingen van artikelen over een onderwerp waarvoor je belangstelling hebt. Je kunt filteren op onderwerpen, sites, tweets en RSS-feeds. Briefings worden elke paar uur ververst.

Op deze manier kunnen Slack en Anders Pink elkaar versterken en bevorderen dat werknemers bij blijven op hun vakgebied.

Slack heeft volgens mij overigens duchtige concurrentie van Microsoft Teams. Veel organisaties gebruiken al Office 365 en krijgen Microsoft Teams erbij. Deze toepassing is echter minder intuïtief dan Slack en heeft niet echt mogelijkheden om andere applicaties te integreren. Teams werkt wel prima samen met andere Microsoft-toepassingen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , , ,
Top

%d bloggers liken dit: