Snapchat binnen het onderwijs gebruiken?

Voor degenen die Snapchat niet kennen. Dit is een applicatie waarmee je afbeeldingen en video’s kunt delen, die na een aantal seconden weer verdwijnen. Als docent kun je ook deze applicatie binnen het onderwijs gebruiken. Maar volgens mij zijn er betere alternatieven.

Snapchat

Foto: TeroVesalainen, Pixabay

Snapchat is onder jongeren zeer populair. Dat zou een reden moeten zijn om deze applicatie ook binnen het onderwijs te gebruiken. In How to use Snapchat for classroom learning success worden de volgende toepassingsmogelijkheden genoemd:

  • Je kunt er als docent leerstof mee verspreiden.
  • Je kunt er korte samenvattingen van een les mee verspreiden.
  • Je kunt er realistische voorbeelden mee verspreiden.
  • De verhaaloptie bied je de mogelijkheid om tijdslijnen te illustreren (bijvoorbeeld van een eenvoudige gebeurtenis).
  • Je kunt aan het begin van de dag stellingen of vragen posten die lerenden aan het denken zetten.
  • Je kunt mededelingen doen.

Een groot voordeel is uiteraard het gebruiksvriendelijke karakter van de applicatie. Het kost je als docent weinig tijd om een foto of video te publiceren.

Er zijn ook nadelen:

  • Snapchat heeft een negatief imago vanwege het type content dat er geplaatst wordt (bijvoorbeeld voor sexting)..
  • De minimum-leeftijd is 13 jaar.
  • Je kunt lerenden moeilijk verplichten om jou te volgen. Geef hen echter het gevoel dat ze iets missen als ze je niet volgen.

Er wordt ook gepleit voor het maken van afspraken over het gebruik.

Ik zou deze applicatie niet zo snel gebruiken. Het feit dat de afbeeldingen en video’s snel verdwijnen heeft ook nadelen. Je wil dat lerenden bepaalde video’s vaker en in eigen tempo kunnen bekijken. Snapchat is in het verleden ook op de vingers getikt wegens het schenden van de privacy. Ook confronteer je lerenden met advertenties. Tenslotte ligt afleiding wel heel erg op de loer als je lerenden ook bijdragen van hun vrienden zien als zij geacht worden te leren.

Wat mij betreft zijn er andere applicaties waarmee je betrekkelijk gemakkelijk video’s en foto’s kunt verspreiden. Bijvoorbeeld YouTube-video’s embedden binnen een digitale leeromgeving. Of het gebruik van Vimeo. Er zijn ook onderwijsinstellingen met eigen mediaplatforms (zoals Mediasite of Kaltura).

Het gebruik van Snapchat om geïnteresseerde jongeren te informeren over de opleiding, vind ik wel een mooie toepassing.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Didactisch gebruik technologie
Tags: ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Volg

Subscribe via RSS
juli 2017
m D w d v Z Z
« jun    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Archief

Categorieën

%d bloggers liken dit:
Spring naar werkbalk