Stappenplan learning analytics

Bij learning analytics loop je het risico data te bewaren en analyseren, zonder dat je weet wat je eigenlijk wilt. Een stappenplan helpt hier bij.

Blueprint Learning Analyticss

Afkomstig van http://downes.ca/post/66575/

Ik geloof niet zo in blauwdrukken. De term ‘blueprint’ vind ik daarom niet zo gelukkig. Toch is The Learning Analytics Blueprint van Desire2Learn het waard om kennis van te nemen (pdf; via Stephen Downes).

Desire2Learn biedt het leermanagemensysteem Brightspace aan, en profileert zich ook op learning analytics. Ze schetsen de relevantie en het perspectief van learning analytics en willen organisaties met dit stappenplan helpen van strategie tot praktijk te komen. De stappen zijn dan:

  • Bepaal je doelen. Wat wil je bereiken met learning analytics?
    Deze doelen variëren van uitval reduceren, studenttevredenheid vergroten, slagingspercentages verhogen of data voor onderzoeksdoelen gebruiken. De volwassenheid van je organisatie op het gebied van data beïnvloedt de doelen die je met learning analytics kunt bereiken.
  • Breng in kaart waar je data is.
    Instellingen beschikken over tal van systemen die relevante data kunnen bevatten. Denk aan je leermanagementsysteem, je ERP-systeem, je studentinformatiesysteem, maar ook draagbare applicaties met sensoren. De kracht van learning analytics is dat je die data samen kunt brengen. Dankzij standaarden ben je beter in staat deze data samen te brengen, en kun je op een meer holistische manier kijken naar data en patronen herkennen (bijvoorbeeld als het gaat om het vergelijken van diverse interactievormen).
  • Beslis welke data je nodig hebt om je doelen te bereiken.
    Volgens de samenstellers van deze blueprint moet je inzichten in data in lijn brengen met de grootste uitdagingen voor leren en onderwijs. Inventariseer welke kritische vragen je wilt beantwoorden met de analyses van data. Relateer deze kritische vragen vervolgens met de strategische doelen. Dit helpt je data te segmenteren in categorieën die belanghebbenden het meest van belang achten. De samenstellers kijken hierbij ook naar wat bekend is uit onderzoek. Denk aan de relatie tussen verzuim en uitval of aan de relatie tussen engagement van lerenden en leerprestaties.
  • Bereid je voor op succes.
    Deze stap heeft met name te maken met het voorbereiden van de implementatie. Onderdeel daarvan is het betrekken van de organisatieleiding, en het geven van real-time data aan lerenden, docenten en adviseurs. Het meten van effecten valt hier ook onder. Het is afhankelijk van je organisatie of je dit meteen grootschalig aanpakt, of kleinschalig. Welke expertise heb je in huis om met learning analytics aan de slag te gaan?
  • Ontwikkel je oplossing.
    Desire2Learn stelt uiteraard dat zij de juiste partner zijn om learning analytics te realiseren (“wij van WC-eend…”). Toch hebben ze gelijk dat instellingen dikwijls additionele ondersteuning hierbij nodig hebben. Bijvoorbeeld in de vorm van slimme software die voldoet aan bepaalde standaarden.

Mij spreken vooral de eerste drie stappen aan. Ze liggen zo voor de hand, dat je ze gemakkelijk over het hoofd ziet en naar oplossingen springt. De stappen uit de blueprint leiden niet tot antwoorden die klip en klaar zijn. Ze laten je wel bewuster nadenken over de doelen die je nastreeft met learning analytics.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Didactisch gebruik technologie
Tags: , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Volg

Subscribe via RSS
juli 2017
m D w d v Z Z
« jun    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Archief

Categorieën

%d bloggers liken dit:
Spring naar werkbalk