Sterke toename commerciële online tutoring verwacht

Diverse ontwikkelingen dragen er toe bij dat jongeren steeds vaak gebruik maken van online tutoring. Een ontwikkeling die ik met gemengde gevoelens waarneem.

Online learningTechnologische ontwikkelingen, het kunnen bedienen van internationale markten, de toename van het beoordelen (onder meer als gevolg van centrale examens) en hogere inkomens leiden er volgens de Britse analist Technavio toe dat de komende jaren steeds meer geld uitgegeven zal worden aan online tutoring. De grootste groei wordt verwacht in Azië en de Pacific.

Op dit momemt wordt hier maar liefst meer dan 63 miljard dollar aan uitgegeven. Met een te verwachten jaarlijkse groep van 12% zal dit bedrag in 2021 vermoedelijk 120 miljard dollar zijn.

Markleiders zijn bedrijven als Club Z! Tutoring, Fleet Education Services, New Oriental Education and Technology en Pearson Education. Deze bedrijven houden zich bezig met beoordelen (hier gaat het meeste geld in om) en met begeleiding op onderwerp. Tutoring kan dan structureel of op verzoek plaats vinden.

Er zullen volgens THE Journal vaker virtuele klas-applicaties worden gebruikt, mobiele applicaties voor online tutoring worden gebruikt en leertrajecten ‘op maat’ worden gefaciliteerd (dankzij adaptieve technologie).

Eerlijk gezegd doen de bedragen mij duizelen. Wordt nu echt al 63 miljard dollar uitgegeven aan deze vormen van e-learning? Mogelijk komt dat omdat een scala aan toepassingen onder de definitie van online tutoring valt.

Verder lees ik deze berichten met gemengde gevoelens. Het is mooi dat meer rekening gehouden met individuele leervragen en niveaus. Deze ontwikkeling draagt echter ook bij aan ‘unbundling’ van het onderwijs. Het zijn daarbij vooral degenen die het kunnen betalen, die de mogelijkheid hebben leertrajecten op maat te volgen. In feite gaat het hierbij ook om een vorm van schaduwonderwijs.

Deze bedrijven voorzien vermoedelijk ook in een behoefte vanwege het competitieve karakter van onze samenlevingen en het feit dat het reguliere onderwijs hier wat laat liggen (al zijn er uiteraard ook reguliere onderwijsinstellingen die contracten hebben met online tutoring bedrijven).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Profielfoto van Wilfred Rubens

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Geplaatst in Didactisch gebruik technologie Getagd met , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*