Stop ermee om microcredentials te zien als alternatief voor diploma’s

In The move to microcredentials exposes the deficiencies of existing credentials stellen David Boud en Trina Jorre de St Jorre dat microcredentials in hun huidige vorm de zogenaamde tekortkomingen van diploma’s niet kunnen verhelpen. Hun artikel bevat m.i. enkele verkeerde aannames, maar toch ook zinvolle suggesties.

Diverse aanbieders van onderwijs en opleidingen bieden in toenemende mate korte programma’s aan, waarvoor je een certificaat kunt krijgen. Volgens de auteurs weten we nog niet wat de impact is van deze vorm van microcredentials voor vaardigheden en werkgelegenheid.

Diploma’s zeggen in elk geval weinig over de inzetbaarheid van werknemers, hoewel mensen met een diploma vaker een baan vinden dan mensen zonder een diploma. Wel is het volgens de auteurs zo dat afgestudeerden -in ieder geval in Australië- moeilijker aan een baan komen vanwege krapte op de arbeidsmarkt en meer concurrentie. Het is de vraag of microcredentials daar een oplossing voor bieden. De vraag of microcredentials de inzetbaarheid van afgestudeerden bevorderen is volgens Boud en Jorre de St Jorre afhankelijk van de relevantie van hun leeruitkomsten en prestatienormen, de validiteit van de beoordelingen en hoe overtuigend dit wordt gecommuniceerd.

Hier ontbreekt het volgens de auteurs in elk geval bij diploma’s aan. Niet alle leeruitkomsten worden bijvoorbeeld beoordeeld. Leeruitkomsten zijn ook niet altijd gerelateerd aan hoe mensen presteren.

Dit probleem verhelp je niet door bestaande programma op te knippen in microcredentials en vervolgens microcredentials te stapelen tot een diploma. Boud en Jorre de St Jorre schrijven:

If existing course units do not assure learning outcomes then they cannot become microcredentials because they do not meet the minimum requirements of adequacy. The increasingly common re-packaging of existing units into microcredentials must be regarded with suspicion.

Zij stellen dat je microcredentials opnieuw moet ontwerpen zodat deze voldoen aan de minimumnormen van die voor elk aangewezen resultaat vereist zijn. De leeruitkomsten moeten iets zeggen over waartoe lerenden in staat zijn. Daarnaast moet de relatie van microcredentials met een groter geheel duidelijk zijn, en moeten er procedures en standaarden zijn met betrekking tot het samenstellen van microcredentials. Tenslotte moet je goed nadenken over hoe en op basis waarvan je microcredentials gaat beoordelen.

Mijn opmerkingen

  • Diploma’s vormen nog steeds een belangrijke sleutel tot de arbeidsmarkt. Maar dat is niet hun enige doel. Je volgt niet alleen een opleiding om aan betaald werk te komen. Onderwijs is belangrijk voor je brede ontwikkeling. David Boud en Trina Jorre de St Jorre hebben m.i. een eenzijdige kijk op opleiden en diploma’s.
  • Microcredentials zijn m.i. vooral belangrijk voor een leven lang leren. Nadat je een opleiding hebt gevolgd, zul je je moeten blijven ontwikkelen. En je wilt een toonbaar bewijs hiervan hebben. Dan spelen microcredentials een belangrijk rol. Je wilt namelijk niet altijd een uitgebreide opleiding volgen om bij te blijven. Je hebt behoefte aan kort programma’s gericht op specialisatie, verdieping, verbreding en vernieuwing van je vakgebied.
  • Microcredentials moeten informatie bieden over waartoe je in staat bent, en niet alleen over wat je kent.
  • Microcredentials hebben een ander doel dan diploma’s. Ze zijn geen vervanging, maar een aanvulling.
  • Dit impliceert inderdaad dat je bestaande opleidingen niet zo maar kunt opknippen. Microcredentials worden apart ontworpen waarbij je wel gebruik kunt maken van bepaalde inhouden van opleidingen.
  • Je hoeft ook geen zwaar en kostbaar kwaliteitszorgsysteem voor microcredentials op te tuigen, vergelijkbaar met diploma’s. Je loopt minder risico. Bovendien wordt de ontwikkeling van microcredentials daardoor erg kostbaar.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Bij je tweede opmerking: microcredentials in het kader van leven lang leren zijn denk ik niet alleen ‘bewijsstukjes’, maar kunnen wellicht ook een rol spelen bij het bepalen van je voorkennis bij het starten van een nieuwe leeractiviteit en bij het suggereren van eerstvolgende leeractiviteiten die bij de leven lang lerende zouden kunnen passen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Checkbox GDPR is verplicht

*

Ik ga akkoord