Studenten “in the lead”: welke leertechnologie hebben zij nodig? #OEB18

De eerste sessie van de Online Educa die ik na die koffiepauze heb bijgewoond, was een sessie die verzorgd werd door studenten van Avans Hogeschool.

Deze studenten kunnen hun eigen leerpad kiezen, waarbij docenten meer fungeren als begeleider en ondersteuner om studenten te helpen. Ze maken bijvoorbeeld geen gebruik van standaard examens. Zij hebben ons laten nadenken over de vraag hoe leertechnologie vraaggestuurd onderwijs kan helpen faciliteren.

Toepassingen die genoemd werden, zijn:

  • Adaptieve leerplatforms voor beperkte toepassingsgebieden (taal, rekenen, wiskunde).
  • Omgeving voor het faciliteren van online samenwerken. Je neemt eigen initiatieven maar je werkt daarin ook samen met anderen.
  • Adaptieve oefentoetsen gebruiken (checken waar je staat).
  • Chatbots voor het beantwoorden van routinematige vragen.
  • Online omgeving voor begeleiding (synchroon en a synchroon).
  • Catalogus die makkelijk doorzoekbaar is, met allerlei kwalitatief goede leerobjecten.
  • Tools waarmee je planningen kunt maken en de voortgang kunt monitoren.
  • Tools waarmee je op basis van eigen interesses allerlei typen content kunt cureren.
  • Learning Record Stores om resultaten (credits) op te slaan. Wellicht speelt blockchain technologie hier ook een belangrijke rol bij.
  • Online examens afnemen als ze klaar zijn. Summatieve online toetsen. Binnen deze opleiding maken ze echter geen gebruik van examens.
  • Platform waar men leeractiviteiten van andere faculteiten en universiteiten kan volgen.
  • Tools om feedback te krijgen op uitwerkingen.
  • Simulaties (bijvoorbeeld VR of AR) waarin je kunt oefenen in een veilige omgeving.

Deze technologieën vormen samen bepaald geen klassiek LMS…..

Vanuit de zaal werd gevraagd wat studenten zelf willen. Ik vind het echter mooi om te zien dat studenten eerst informatie verzamelen om vervolgens te bepalen wat ze nodig hebben.

De vraag werd ook aan studenten gesteld: wat missen jullie nu binnen je onderwijs?

Ze hebben bijvoorbeeld geen overzicht van afspraken in projecten. Planning en voortgang: daar hebben ze nu geen zicht op.
Of mogelijkheden om je ’soft skills’ te verbeteren.
Studenten kunnen nu colleges of workshops zelf aanvragen.

Een andere vraag die werd gesteld:
Hoe weet je dat je voldoet aan wat je moet leren?

Deze studenten werken aan authentieke projecten. Docenten moeten wel hard werken om de projecten te matchen met officiële leerdoelen (ook ivm accreditatie). De landelijke competentieraamwerken bieden daar echter voldoende ruimte voor. Ook beoordeelt de opleiding bijvoorbeeld aan welke eindtermen bepaalde opdrachten werken. Binnen accreditaties wordt deze aanpak ook geaccordeerd.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.