Tips bij het bezoek aan de Online Educa Berlijn #OEB17

De volgende week vindt de Online Educa Berlijn plaats. Dit is een zeer groots opgezet congres, waar je gemakkelijk kunt verdwalen. Op basis van mijn ervaringen wil ik tips formuleren die helpen meer te halen uit deze conferentie.

OEBJe hebt namelijk de keuze uit tal van sessies, rond diverse thema’s. Een grote groep sprekers levert bijdragen. En verder kun je uren dwalen over de beurs. Onderstaande adviezen kunnen je helpen bij het maken van een keuze.

  • Formuleer vooraf vragen waarop je een antwoord wilt krijgen. Wil je rond een bepaald thema sessies volgen? De officiële congresthema’s zijn breed geformuleerd thema’s. Filter op keyword. Download het programma en zoek binnen het PDF-bestand naar termen (zoals learning analytics).
  • Pre-conferences zijn leerzaam en bieden vaak verdieping. Ze kosten wel wat extra’s.
  • Varieer in formats. Er zijn 15 formats waar je op kunt filteren. Ga niet alleen naar sessies met presentaties. Let dus ook op het format bij de selectie van sessies. En klaag achteraf niet over het zenden als je alleen naar ‘Panel Presentations’ gaat.
  • Selecteer sessies op spreker. De kwaliteit van de sessie wordt voor een groot deel daar door bepaald. Verder heb je verschillende typen sprekers. Iemand als Jef Staes prikkelt en daagt uit. Stephen Downes, Andrew Keen, Donald Clark en Graham Attwell kunnen zeer kritische geluiden laten horen. Bert de Coutere staat bekend om zijn kwinkslagen. Verder heb je meer academische sprekers zoals Ilona Buchem. Ik houd wel van sprekers die ontwikkelingen op het gebied van technology enhanced learning verbinden met theorieën en concepten. Gilly Salmon heeft veel gepubliceerd, en heeft o.a. een methodiek voor het ontwerpen van technology enhanced learning ontwikkeld.
    Charles Jennings is natuurlijk een autoriteit, al is zijn 70:20:10-model niet onomstreden. Laura Overton is bekend van onderzoek naar trends op het gebied van e-learning. Ik ben ook fan van Donald Taylor. Marc Prensky is bepaald niet onomstreden, en daarom interessant. Pasi Sahlberg heeft veel te vertellen over het Finse onderwijs. Onbekende keynote sprekers kunnen ook onverwacht uit de hoek komen.
  • Je kunt je ook focussen op Nederlandse sprekers. Je moet vaak naar het buitenland om Nederlanders tegen het lijf te lopen.
  • Selecteer sessies op organisatie. Er zijn bekende onderwijsinstellingen bij, onderzoeksinstituten en grote bedrijven. Pas op voor commerciële sessies (van leveranciers). Ik heb daar positieve maar ook negatieve ervaringen mee (reclame).
  • Ik leer het meeste van ervaringen uit Nederlandstalige , Scandinavische en Angelsaksische landen (Australië inclusief). Uiteraard kun je belangstelling hebben voor ‘technology enhanced learning’ in bijvoorbeeld Zuid-Europese of Afrikaanse landen. Ik heb echter zelden meegemaakt dat ik uit die ervaringen geleerde lessen voor mijn eigen praktijk kon trekken. Houd daar rekening mee als je sessies selecteert. Zoek bij sprekers daarom gerust eens op land.
  • Ga naar het Online Educa Debat. Ik vind dat dit Lagerhuis-debat is uitgegroeid tot één van de hoogtepunten van de OEB. Dr. Harold Elletson is oud-lid van het Britse Lagerhuis, en voorzitter van deze sessie. Dat doet hij altijd prima. Dit jaar stemt de zaal over de stelling: “Aangezien internet en sociale media het denken en leren op een niet altijd gunstige manier beïnvloeden, moeten onderwijsinstellingen stappen ondernemen om studenten aan te moedigen hier minder afhankelijk van te worden”. Het debat is inhoudelijk en amusant.
  • Ga op vrijdagmiddag naar de sessie OEB Spotlight Stage: Our New Digital World and Culture: Getting Beyond the Metaphors (Natives, Immigrants, Visitors, Residents and More) to the Realities. Ik mag een discussie leiden tussen Marck Prensky en David White (14.30-15.30).
  • Kijk over de grenzen van je sector. Ga als HBO-docent op vrijdagochtend gerust naar de plenaire opening die gericht is op het bedrijfsleven. Vraag je wel steeds af wat jij hiervan leert voor jouw sector.
  • Maak van je deelname een leersafari. Een leersafari is een innovatieve manier van leren die ook tijdens congressen en conferenties kan worden toegepast. Bij een leersafari voeren deelnemers verschillende leeractiviteiten uit terwijl zij participeren in een ‘event’. Organiseer bijvoorbeeld met collega’s een leersafari. Of kijk in je netwerk wie in Berlijn aanwezig is, en wie belangstelling heeft om samen met je op leersafari te gaan. Gebruik ontbijt, lunch en borrel om ervaringen te delen. Verwerk de sessies actief. Maak aantekeningen, maak mindmaps, tweet de belangrijkste geleerde lessen (hashtag #OEB17) en gemaakte opmerkingen, blog. Maak bijvoorbeeld vooraf een blog aan via Tumblr of WordPress. Heeft je organisatie bijvoorbeeld een ICTO-blog? Kijk dan of je die kunt gebruiken om ervaringen te delen. Door zelf zaken actief te verwerken, leer je absoluut het meest. Deel wat je hebt geleerd, niet waar je naar toe gaat.
  • Download de MyOEB-app.  Met behulp van deze app en portal kun je de agenda bijhouden, en netwerken. Deze app wordt ook gebruikt voor interactie tijdens sessies. Let op: leveranciers gebruiken deze app om afspraken met je te maken. Eergisteren ontving ik de eerste uitnodiging. Ik heb mijn instellingen direct aangepast.
  • De OEB heeft ook een grote beurs. In het verleden vermeed ik die beurs vaak. De laatste jaren loop ik er gericht rond, vaak tijdens een sessieronde. Welke nieuwe initiatieven/leertechnologieën/concepten zijn er, die ik nog niet ken? Welke ‘spelers’ ontbreken er? Verleden jaar heb ik stands bezocht van leveranciers van leeromgevingen. Ik verwacht dit jaar initiatieven rond anti-plagiaat te verkennen (o.a. met het oog op privacy).
    Als je vaker op de beurs bent geweest, kun je kijken of een bepaalde leverancier nu een grotere stand heeft, of juist een kleinere. Op die manier krijg je ook zicht op trends en ontwikkelingen. Ik kijk ook speciaal naar Nederlandse ‘spelers’. Stel je in elk geval een aantal vragen die je via een bezoek aan de beurs beantwoord wilt hebben.
  • Houd er rekening mee dat de internetverbinding, vooral de eerste dag, niet stabiel en betrouwbaar is. Meer dan 2000 deelnemers zullen vaak met meerdere devices proberen online te gaan. Waarschijnlijk kan het aangelegde draadloze netwerk daar niet goed tegen. Gelukkig kunnen Nederlanders met hun eigen databundel in Duitsland online. ’s Morgens vroeg is de verbinding waarschijnlijk het beste.
  • Volg op twitter de hashtag #OEB17, ook als jezelf niet twittert.
  • Durf gerust eens een sessieronde over te slaan. Niet om boodschappen te doen bij het nabijgelegen KaDeWe, maar om informeel kennis uit te wisselen of -zoals gezegd- om de beurs te bezoeken.
  • De sessieruimtes zijn vrij krap. Je zit dicht bij elkaar. Als je dus tijdens een sessie weg wilt lopen, dan ‘stoor’ je best veel deelnemers. Ga daarom aan de rand van de zaal zitten. Doe dat vooral als je van tevoren al het idee hebt, dat je de sessie vroeg zult verlaten.
  • Nie wieder kriegHet kan behoorlijk warm zijn in sessieruimtes, terwijl het buiten op straat behoorlijk koud kan zijn. De afstanden tussen ruimtes kunnen ver zijn. Houd daar rekening mee bij de keuze van je kleding.
  • Er zijn veel parallelsessies. Maar ook heel veel deelnemers. Als je persé naar een bepaalde sessie wilt gaan, wees er dan vroeg bij. Vooral op dag 1 zal het druk zijn.
  • Als je niet naar een pre-conference, dan duurt de Online Educa Berlijn maar twee dagen. Benut die twee dagen optimaal. Sla dus geen ochtendsessie over omdat je de avond ervoor te laat in de Irish Pub bent blijven hangen.
  • Blijf je wat langer in Berlijn, dan donderdag en vrijdag? Berlijn is een fantastische stad, vind ik. Bezoek dan eens de Nederlandstalige Berlijn Blog van Marjolein van der Kolk. Of check mijn Tips voor een verblijf in Berlijn.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,
Top

%d bloggers liken dit: