Tips voor het efficiënt ontwikkelen van microlearning

‘Microlearning’ betreft online leereenheden die bestaan uit hapklare brokken leerinhoud van beperkte omvang die in korte tijd te bestuderen zijn, en die gericht zijn op het uitvoeren van een specifieke taak of betrekking hebben op een specifiek onderwerp. De bijdrage Rapid eLearning for Impressive Microlearning — 10 Best Practices bevat tips.

Hier is een foto-realistische afbeelding die het concept van microlearning illustreert, met verschillende digitale leerhulpmiddelen die beknopte educatieve inhoud weergeven.
DALL-E: Hier is een foto-realistische afbeelding die het concept van microlearning illustreert, met verschillende digitale leerhulpmiddelen die beknopte educatieve inhoud weergeven.

Het taalgebruik van deze bijdrage is weer on-Nederlands, en de auteur kan het ook weer niet laten om te verwijzen naar de leerstijlen-onzin. Toch zijn de tien tips en de bonustip verder over het algemeen wel oké:

  1. Stel duidelijke doelen. Begin met het definiëren van de leerdoelstellingen. De auteur adviseert het gebruik van het SMART-framework om specifieke, meetbare, haalbare, relevante en tijdgebonden doelen te formuleren zodat microlearning-modules gericht en relevant zijn.
  2. Benut de kracht van storytelling. Gebruik storytelling om lerenden te betrekken en de kennisoverdracht te versterken. Ontwikkel herkenbare karakters en een boeiende verhaallijn, waarbij je de belangrijkste te leren concepten en vaardigheden in het verhaal integreert.
  3. Houd het beknopt en gefocust. Beperk de leereenheden tot 5-10 minuten en concentreer je op één specifiek onderwerp. Gebruik duidelijke, eenvoudige taal en praktische voorbeelden, en vermijd onnodige details.
  4. Maak de inhoud visueel aantrekkelijk. Visuele elementen, zoals afbeeldingen, infographics, animaties en video’s, verhogen de betrokkenheid en het begrip. Zorg ervoor dat deze visuele elementen de inhoud ondersteunen en verduidelijken.
  5. Gamification. Volgens de auteur is het belangrijk om spelmechanismen zoals punten, badges en ranglijsten te gebruiken om leren te stimuleren en de betrokkenheid te verhogen. De gamification-elementen moeten wel de leerdoelstellingen ondersteunen. Nota bene: niet alle vormen van gamification blijken leerzaam te zijn.
  6. Pas interactie toe. Gebruik interactieve elementen zoals quizzen, simulaties en ‘drag and drop’ om lerenden actief te betrekken, aldus de auteur. Nota bene: het gaat natuurlijk om interactie die aanzet tot het actief verwerken van het geleerde.
  7. Pas ‘mobile-first’ bij het ontwerp toe. Optimaliseer microlearning-eenheden voor smartphones en tablets om leren op elk moment en op elke plaats mogelijk te maken. Juist het ‘microgehalte’ maakt deze leereenheden geschikt om via een smartphone te gebruiken.
  8. Gebruik authoring tools specifiek voor microlearing. Deze tools bieden volgens de auteur sjablonen en interactieve elementen om de ontwikkeling van microlearning te versnellen en te vereenvoudigen.
  9. Test, itereer en verbeter. Verzamel feedback van lerenden en pas uw modules voortdurend aan om ze relevant en effectief te houden.
  10. Promoot en monitor de microlearning leereenheden. Maak deze leereenheden bekend via verschillende kanalen en monitor de betrokkenheid van lerenden om de impact ervan te meten. Nota bene: de impact van microlearning blijkt vooral uit performance op de werkvloer, en niet zo zeer uit het afronden van leereenheden.
  11. Bonus tip. Integreer microlearning-leereenheden in een groter leer-ecosysteem door leerpaden te creëren en microlearning te combineren met andere leervormen.

In deze 11 tips ligt de sleutel tot het ontwikkelen van succesvolle microlearning-modules die niet alleen informatief, maar ook boeiend en praktisch toepasbaar zijn. Door deze richtlijnen te volgen, kunnen we een leeromgeving creëren die zowel stimulerend als effectief is, passend bij de dynamische en pragmatische instelling van het hedendaagse onderwijs.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *