Typering leertechnologieën (hulpmiddel bij ontwerpsessies)

In het kader van één van mijn projecten, heb ik onderstaand overzicht gemaakt van typen leertechnologieën. Dit overzicht is bedoeld als hulpmiddel bij ontwerpsessies. Veel docenten weten niet wat voor typen leertechnologieën beschikbaar zijn, en wat je er mee kunt (wat hun ‘affordances’ zijn). Ik pretendeer niet volledig te zijn.

Een leertechnologie is een technologie die speciaal is ontwikkeld voor leren, opleiden en onderwijs, of die voor educatieve doeleinden wordt gebruikt.

Deze tabel biedt een bondig overzicht. Dat heeft voor- en nadelen (snel overzicht, maar ook een beperkte uitwerking en toelichting). Ook realiseer ik me dat ik sommige technologieën tekort doe door zij bij één type onder te brengen.

Deze tabel kent de volgende onderdelen:

  1. Type met voorbeelden (de voorbeelden zijn ter illustratie; ik ben niet volledig en spreek ook geen voorkeur uit voor een product).
  2. Wat is het?: korte omschrijving.
  3. Toepassingen: wat kun je er mee? Ik hanteer daarbij deze pragmatisch gekozen onderverdeling, die ook gebruikt kan worden om te zoeken via de zoekoptie.
  4. Sterk: wat zijn de sterke kanten van de toepassing (in telegramstijl, wederom onvolledig)?
  5. Zwak: wat zijn minder sterke kanten van de toepassing (idem)?
  6. Aandachtspunten (bij het gebruik, inclusief bijzonderheden).

Zoals gezegd pretendeer ik niet volledig te zijn. Ik wil de tabel ook aanvullen met andere typen leertechnologieën (dus niet met merknamen).

Ik ben daarom benieuwd naar jullie feedback.

 

Andere handige bronnen:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.